• <
port_rezerwa_mega_1100_200

W Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu dla statków

jm

24.10.2021 11:08
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski W Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu dla statków
W Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu dla statków - GospodarkaMorska.pl

Na zachodzie Norwegii rusza projekt budowy pierwszego na świecie tunelu, który umożliwi dużym statkom bezpieczną przeprawę bez konieczności wypływania na otwarte morze. Konstrukcja pod półwyspem Stadlandet ułatwi żeglugę między miastami Bergen a Alesund.

Budowa planowanego od ponad 100 lat tunelu pod półwyspem Stadlandet między fiordami Moldefjorden oraz Syltefjorden może ruszyć w 2022 roku. Uruchomienie traktu planowane jest na 2026 rok. Tunel będzie miał 1,7 km długości, 50 metrów wysokości oraz 36 metrów szerokości i pozwoli ominąć niebezpieczne wody.

Projekt został w maju zaakceptowany przez norweski parlament. W październiku w budżecie państwa zarezerwowano 440 mln koron (ok. 45 mln euro) na pierwszą fazę projektu.

Według Norweskiej Administracji Wybrzeża (Kystverket) obecnie trwają prace związane z wyłonieniem głównego wykonawcy tunelu.

- Będzie to pierwsza na świecie pełnowymiarowa przeprawa dla statków wykuta w skale - podkreśla Pal Are Lilleheim z Kystverket.

Tunel nie skróci znacząco trasy opływających Skandynawię statków, ale sprawi, że jednostki unikną wypłynięcia na połączone z Oceanem Atlantyckim Morze Norweskie.

- Ze względu na warunki pogodowe tor wodny przy półwyspie Stadlandet to najbardziej niebezpieczny odcinek norweskiego wybrzeża - zaznacza Lilleheim.

Na wodach okalających półwysep Stadlandet sztormy występują przez 100 dni w roku. Silne prądy z Morza Północnego utrudniają nawigację, a wiele statków musi czekać na przepłynięcie nawet kilka dni. Od II wojny światowej na tym akwenie zginęły 33 osoby. Jak głosi legenda, Wikingowie nie decydowali się na opływanie półwyspu, a swoje łodzie przenosili lądem.

Powstanie tunelu ma także przyczynić się do rozwoju gospodarczego oraz turystyki. Z przeprawy będą mogły korzystać zarówno duże kontenerowce i wycieczkowce, jak i - w pewnych godzinach - żaglówki.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 3,4 mld koron (ok. 350 mln euro).

Źródło: PAP

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40237,00 $ tona 0,15% 24 lis
 Cynk 3429,00 $ tona 0,23% 24 lis
 Aluminium 2698,00 $ tona 0,30% 24 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.