• <
nauta_2024

Oceanbird – bezemisyjny statek z żaglami nowej generacji

14.12.2021 22:23
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Oceanbird – bezemisyjny statek z żaglami nowej generacji

Partnerzy portalu

Oceanbird – bezemisyjny statek z żaglami nowej generacji  - GospodarkaMorska.pl
Fot. Oceanbird

Oceanbird to koncepcja tradycyjnych statków napędzanych wiatrem, które są w stanie zredukować emisję zanieczyszczeń jednostek pływających nawet o 90 proc.

Jak czytamy na stronie projektu Oceanbird, jest to technicznie wymagająca koncepcja, w której takielunek i kadłub pracują razem jako jedna całość, aby wykorzystać siłę wiatru w w najbardziej efektywny sposób. Jest to połączenie technologii lotniczej i stoczniowej.

Koncepcja opiera się na samochodowcu mogącym przewieźć około 7000 aut. Płynąc ze średnią prędkością 10 węzłów, będzie potrzebował 12 zamiast 8 dni na przepłynięcie Atlantyku.

Rufy skrzydeł są dostosowane do statku towarowego o długości 200 metrów i szerokości 40 metrów. Istnieje możliwość zmniejszenia wysokości skrzydeł, co jest przydatne podczas przepływania pod mostami lub gdy trzeba zmniejszyć ich powierzchnię ze względu na silny wiatr.

Aby móc wpływać i wypływać z portów – a także jako środek bezpieczeństwa i możliwość dotrzymania harmonogramu – statek będzie również wyposażony w silnik pomocniczy, zasilany najlepszą dostępną obecnie alternatywą – nie wskazano tutaj o jaką chodzi.

Celem jest wypłynięcie pierwszego statku Oceanbird w 2025 roku, i jak na razie wygląda to obiecująco.
Konstruktorzy AlfaWall Oceanbird dostarczają platformy skrzydłowe dla nowych statków oceanicznych, ale również jednostek modernizowanych. W zależności od typu statku, jego wielkości, prędkości, trasy itp., platforma skrzydłowa będzie w stanie wygenerować całą potrzebną moc napędową, ale może być również stosowana jako uzupełnienie innych systemów napędowych.

Symulacje wykazują że jeśli statek Oceanbird ma średnią prędkość 10 węzłów, wymaga użycia tradycyjnego silnika tylko przez 10 proc. czasu. Nawet jeśli będzie on płynął kilka węzłów szybciej, to i tak jego użytkowanie zostanie znaczenie zredukowanie.

Żagle będą wykonane z mieszanki metalu i kompozytu. Obecnie projektanci skupiają się na szczegółach projektu żagli skrzydłowych, a kolejnym rozwiązaniem konstrukcyjnym podzielą się wiosną 2022 roku.

Wallenius Wilhelmsen, prywatna norwesko-szwedzka firma transportowa, ogłosiła w lutym 2021 roku, że zamierza wdrożyć koncepcję Oceanbird jako rzeczywisty statek pod nazwą Orcelle Wind. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, statek będzie użytkowany już w 2025 roku. Jak na razie projekt przebiega zgodnie z harmonogramem.
Żegluga musi stać się bardziej zrównoważona. Transport morski emituje około 940 milionów ton CO2 rocznie i odpowiada za około 2,5 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych. Gdyby przemysł był krajem, byłby szóstym największym zanieczyszczającym państwem, przed np. Niemcami.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.