W Szczecinie rozpoczęły się zmiany na najwyższych szczeblach ważnych dla branży morskiej spółek. Nowy rząd wymienia rady nadzorcze, które z kolei zmienią zarządy. Zebrania rad zaplanowały także państwowe spółki z Trójmiasta, wśród nich porty.
O pierwszych zmianach poinformowała szczecińska „Gazeta Wyborcza”. We wtorek odwołany został zarząd Funduszu Rozwoju Spółek, będący właścicielem m.in. Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” i Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”. Zarząd FSR został odwołany przez nową radę nadzorczą, którą desygnowało Ministerstwo Infrastruktury.
Znane są już także pierwsze nowe nazwiska. Tymczasowo obowiązki prezesa FSR będzie pełnić Paweł Porzycki, który został mianowany p.o. prezesa. W przeszłości pracował on w „Gryfii” jako dyrektor handlowy, został zwolniony ze stoczni w 2015 roku. Zastąpił on w FSR Marię Skubniewską, która prezesem została po rozwiązaniu Ministerstwa Gospodarki Morskiej, gdzie była dyrektorem departamentu. W nowej radzie nadzorczej znaleźli się także Magdalena Miętus (dyrektor departamentu prawnego resortu infrastruktury), Ewa Zarecka, Norbert Obrycki (były marszałek zachodniopomorskiego, polityk PO), Artur Łopuszko oraz Arkadiusz Olędzki. Zmiany znalazły już potwierdzenie na oficjalnej stronie internetowej Funduszu.
Jak pisze szczecińska „Gazeta Wyborcza”, zmiana rady nadzorczej jest pierwszym krokiem do zmian na stanowiskach prezesów nadzorowanych przez FSR spółek: „Gryfii”, „Wulkana” oraz Zakładu Recyklingu Statków Szczecin. Prezesem „Gryfii” jest Krzysztof Zaremba powiązany z Prawem i Sprawiedliwością. Na czele „Wulkana” stoi Marek Opowicz, zaś ZRSS kieruje Katarzyna Merska, wcześniej kandydująca wyborach samorządowych z list PiS. „Gazeta” podaje, że do zmian prezesów może dojść jeszcze w styczniu.
Fundusz Rozwoju Spółek to spółka Skarbu Państwa powołana w 2016 roku. Jej zadaniem było wspieranie przemysłu stoczniowego, ze szczególnym uwzględnieniem projektu „Batory” (budowy nowych promów dla polskich armatorów). Miała ona także czuwać nad efektywnym wykorzystaniem możliwości „Gryfii” i „Wulkanu”, które nie radziły sobie dobrze na rynku. Działanie FRS, jak i funkcjonowanie obu stoczni, zostało negatywnie ocenione w niedawnych raportach NIK.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów