• <
nauta_2024

Pierwsza w tym roku stępka okrętu zostanie położona w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. To kolejny etap budowy drugiego "Delfina"

18.01.2024 22:39 Źródło: Remontowa Shipbuilding S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwsza w tym roku stępka okrętu zostanie położona w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. To kolejny etap budowy drugiego "Delfina"

Partnerzy portalu

Fot. Saab

W gdańskiej stoczni odbędzie się 23 stycznia uroczystość związana z położeniem stępki pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", przyszły ORP Henryk Zygalski (264). Wraz z bliźniaczym, znajdującym się w budowie przyszłym ORP Jerzy Różycki (261) wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów.

Budowę okrętów programu "Delfin" zlecił stoczni szwedzki koncern Szwecji Saab Kockums AB, który podpisał 25 listopada ub.r. umowę z Agencją Uzbrojenia na "zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego". Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł. Zgodnie z dokumentem szwedzkie przedsiębiorstwo ponosi pełną odpowiedzialność za planowane jednostki, w tym za dostawę i integrację zaawansowanych systemów misji i walki. Z kolei Remontowa Shipbuilding S.A. jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT (Harbour Acceptance Trials) oraz morskich SAT (Sea Acceptance Trials).

Saab ma doświadczenie w budowie okrętów rozpoznawczych. Ukończył doposażanie nowoczesnej jednostki przeznaczonej do wywiadu radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej (Svenska Marinen), HswMS Artemis. Co istotne, również ta jednostka została częściowo zbudowana w Polsce. Kadłub został zwodowany w 2019 roku w gdyńskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o, a następnie częściowo doposażony w Stoczni Remontowej Nauta S.A., która była zatrudniona jako podwykonawca przedsięwzięcia. Okręt już znajduje się w służbie w szwedzkich siłach morskich, co ogłoszono 15 listopada ub.r. Wtedy też rozpoczęto budowę przyszłego ORP Henryk Zygalski.

Aktualnie trwają też intensywne prace nad pierwszym z zaplanowanych okrętów rozpoznania radioelektronicznego. Stępka pod przyszły ORP Jerzy Różycki została położona 27 lipca ub.r., a obecnie trwają intensywne prace nad kadłubem jednostki.

Obie zaplanowane jednostki zostały nazwane na cześć polskich matematyków, należących wraz z Marianem Rejewskim do zespołu, który zasłynął w 1932 roku złamaniem niemieckiej maszyny szyfrującej "Enigma". Jednostki mają wejść do służby w 2027 roku, zastępując obecne w polskiej Marynarce Wojennej dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Tak jak one, będą na co dzień stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.

Położenie stępki pod drugiego "Delfina" ma odbyć się niedługo po zaplanowanej na 19 stycznia uroczystość cięcia blach pod piąty niszczyciel min proj. 258, przyszły ORP Rybitwa. Wejdzie on w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście. W ten sposób na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku będą trwały jednocześnie prace nad czterema okrętami dla polskiej Marynarki Wojennej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.