• <
nauta_2024

Damen podpisuje kontrakt z kolejnym podmiotem w zakresie wyposażenia nowoczesnych fregat. "Niderlandzki Miecznik" rozwija się

25.10.2023 14:56 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Damen podpisuje kontrakt z kolejnym podmiotem w zakresie wyposażenia nowoczesnych fregat. "Niderlandzki Miecznik" rozwija się

Partnerzy portalu

Fot. Damen

Holenderski koncern Damen zlecił kolejnej, rodzimej firmie dostarczenie i integrację systemów na powstające fregaty zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Obie firmy podpisały umowę na projektowanie, inżynierię, instalację i integrację wszystkich systemów elektrycznych, w tym instalacji dystrybucji energii i oświetlenia jednostek, które wzmocnią morski potencjał Belgii i Holandii.

Obie firmy już wcześniej współpracowały przy różnych projektach, w tym podczas budowy okrętu wsparcia operacji desantowych HNLMS Karel Doorman, okrętu desantowego-doku HNLMS Rotterdam, patrolowców typu Holland oraz znajdującego się wciąż w budowie zbiornikowca, przyszłego HNLMS Den Helder. W ten sposób holenderski potentat branży okrętowej utwierdza znaczenie długofalowej współpracy z krajowym przedsiębiorstwem w zakresie utrzymywania łańcucha dostaw i zapewnienia miejsc pracy w branży okrętowej.

Nasza współpraca z Alewijnse sięga wielu lat i wielu projektów. Jesteśmy zachwyceni, że po raz kolejny możemy współpracować przy projekcie ASWF i że po raz kolejny znaleźliśmy holenderskiego dostawcę. Dzięki temu wiedza i doświadczenie zostaną udostępnione jak największej liczbie stron holenderskiego sektora stoczniowego. Wzmacnia to pozycję Holandii w światowej czołówce skomplikowanych konstrukcji morskich – powiedział dyrektor zarządzający Damen Naval Roland Briene

Jesteśmy bardzo dumni ze współpracy z Damen Naval przy tym prestiżowym przedsięwzięciu. Ten rozległy i złożony projekt po raz kolejny pokazuje, co holenderski sektor morski może osiągnąć dzięki sile współpracy – zaznaczył dyrektor generalny Alewijnse, Gert Bravenboer.

Nie możemy się doczekać rozpoczęcia prac. Zawsze dobrze jest współpracować z Damen Naval. Fregata ZOP to złożony projekt, z wysokimi wymaganiami i skomplikowanym środowiskiem. Podejmując w przeszłości wiele projektów związanych z obronnością i bezpieczeństwem, jesteśmy dobrze przygotowani. Każdy segment naszej organizacji będzie odgrywają integralną rolę w tym projekcie, integrując różnorodnych uczestników i ich różne systemy elektryczne w kompleksowy produkt końcowy, który spełni oczekiwania użytkowników końcowych pod względem funkcjonalności, łatwości obsługi i wydajności – dodaje Florin Nicutaru, segment manager w Alewijnse.


Fot. Damen

Nowe okręty ZOP (Anti-Submarine Warfare, ASW) zastąpią obecnie znajdujące się w służbie fregaty wielozadaniowe typu Karel Doorman, wprowadzane do służby w latach 1991-1995. Oba kraje Beneluksu intensywnie je eksploatowały, przez co znajdują się blisko kresu dalszego użytkowania, choć zdaniem planistów mają przed sobą jeszcze kilka lat służby. To wystarczająco długo, by służący na nich marynarze mogli właściwie z marszu "przesiąść się" na nowe jednostki. Wcielanie do służby okrętów dla zamawiających ma rozpocząć się w 2029 roku naprzemiennie. Swoją jednostkę otrzyma najpierw Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine), a rok później Belgijski Komponent Morski (Marinecomponent) itd. Z racji na znaczenie dla obronności obu państw, jak i dla przemysłu zbrojeniowego i branży okrętowej to przedsięwzięcie jest porównywane niekiedy do polskiego programu "Miecznik", czyli dostarczenia polskiej Marynarce Wojennej wielozadaniowych fregat. Ponadto zarówno w przypadku Polski, jak i Holandii, prototypowe jednostki mają zostać dostarczone w tym samym czasie.

Długość zaplanowanych fregat ma wynosić 133 metry, a wyporność wynosić 5 500 ton. Do prowadzenia działań będą wykorzystywać uzbrojenie pozwalające wykonywać zadania w ramach zwalczania i wykrywania okrętów podwodnych na odległość, w czym ma pomagać śmigłowiec pokładowy NH90. Zarówno jednostka morska jak i powietrzna ma być wystrzelić torpedę (ma być to w przyszłości Mk54) w celu unieszkodliwienia lub zmuszenia przeciwnika do wynurzenia. Co istotne, nowa fregata ma być trudna do wykrycia przez siły podwodne, co ma zapewnić jej skuteczną obronę przed wrogimi atakami torpedowymi. Oprócz tego w wyposażeniu znajdą się też rakiety przeciwokrętowe (Naval Strike Missile, NSM) oraz przeciwpowietrzne ESSM Block 2. Okręt będzie posiadał ponadto sensory przeznaczone do działań podwodnych (Under Water Warfare Suite) Dzięki temu licząca 117 osób (z możliwością zwiększenia do 152) załoga otrzyma wgląd w zagrożenie ze strony okrętów podwodnych.

Projekt fegat ZOP jest realizowany w ścisłej współpracy z holenderskim Ministerstwem Obrony, a część prac ma wykonać samo Ministerstwo Obrony. Kadłuby zostaną zbudowane w należącej do Damen rumuńskiej stoczni w Gałaczu, a następnie trafią do holenderskiego Vlissingen w celu wykończenia i doposażenia. Oczekuje się, że Damen dostarczy pierwszy okręt zamawiającemu w 2028 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.