Podczas uroczystości w francuskiej stoczni w Concarneau zwodowano okręt dla sił przeciwminowych Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), przyszły HMS Vlissingen (M 840). Ma on zwiększyć zdolności państwa w zakresie utrzymywania bezpieczeństwa na morzu, w tym wykrywania, lokalizacji i neutralizowania niebezpiecznych obiektów znajdujących się pod wodą. To także dowód na współpracę branży morskiej i zbrojeniowej Belgii, Francji i Holandii.
Budowa jednostek wpisuje się w belgijsko-holenderską współpracę w zakresie rozwijania sił morskich. Podobnie się tyczy również przyszłych fregat, o których wielokrotnie pisaliśmy. Vlissingen jest pierwszym z liczącej w zamierzeniu 12 nowych okrętów przeciwminowych, które oba kraje wspólnie zakontraktowały i każdy z nich otrzyma sześć takich jednostek w okresie między 2024-2030. Będą one mogły być wykorzystywane do operacji przeciwminowych w dowolnym miejscu na świecie.
Kontrakt na realizację programu został przyznany belgijskiemu Naval & Robotics w 2019 roku. Jest to konsorcjum składające się z Naval Group i ECA Group, obecnie znane jako Exail. Pierwszy nowy belgijski niszczyciel min, Ostend, został zwodowany w marcu tego roku. W międzyczasie w budowie są również Tournai i Scheveningen. Francja również niedawno dołączyła do belgijsko-holenderskiego programu. HMS Vlissingen (M 840) jest budowany od 2022 roku i ma zostać przekazany zamawiającemu w 2025 roku.
Fot. MW Holandii
Fot. MW Holandii
- Dzięki tym okrętom belgijska i holenderska marynarka wojenna mogą wnieść niesamowity wkład w globalne bezpieczeństwo. Zagrożenie, w tym ze strony min morskich, obecnie nie maleje. Komunikacja między kontynentami już w 90% odbywa się pod wodą i jesteśmy od niej zależni. Blokada Kanału Sueskiego i atak na Nord Stream dowiodły, że wolne morze jest niezbędne - powiedział dowódca Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej wiceadmirał René Tas.
Mijnenbestrijdingsvaartuig Vlissingen is ceremonieel te water gelaten in Concarneau 🇫🇷. Nederland, België en Frankrijk werken samen aan de bouw van deze schepen met geavanceerde sensoren en drones voor wereldwijde mijnenbestrijding. #koninklijkemarine #marine #wijzijncommit pic.twitter.com/9ch2oqMFTv
— Koninklijke Marine (@kon_marine) October 19, 2023
Władze podkreślają "rewolucyjną konstrukcję" tych jednostek.Dotyczy to systemów, ale także sposobu ich działania, gdyż będą wyposażone w nowoczesne czujniki. Ponadto jednostki będą zawierać zestaw bezzałogowych i autonomicznych dronów pływających i latających, a więc rozmieszczanych na wodzie, nad nią i pod nią. W ten sposób okręty i ich załogi nie będą musiały już wchodzić na obszar, na którym mogą znajdować się miny morskie lub inne niebezpieczne obiekty. Długość okrętów przeciwminowych typu Vissingen ma wynosić 82,3 metra, a wyporność 2 800 ton. Osiągną prędkość do 15 węzłów. Załoga ma liczyć 33 marynarzy, z możliwością zwiększenia do 63 w zależności od celów misji. W skład uzbrojenia wejdą automatyczna armata Bofors 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm MAG, armatka wodna i urządzenie dźwiękowe dalekiego zasięgu (Long Range Acoustic Device, LRAD).
Fot. Naval Group
Zagrożenie minami morskimi jest wciąż aktualnym wyzwaniem dla sił morskich, zagrażającemu żegludze. Mina morska to tania i łatwa do wyprodukowania broń w dużej ilości, która może skutecznie sparaliżować szlaki i ruch tak statków transportowych, jak i okrętów. Są to stosunkowo tanie i łatwe w produkcji materiały wybuchowe. Mogą być wykorzystywane na przykład do blokowania portów morskich. Co więcej, dno morskie jest wciąż pełne materiałów wybuchowych z czasów obu wojen światowych. Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim i Północnym ich liczba idzie w dziesiątki tysięcy, przez co proces rozminowywania potrwa jeszcze dekady. Wojna na Ukrainie i konflikt na Morzu Czarnym pokazują też, że zagrożenie minowe pozostaje aktualne. Jego neutralizacja to przede wszystkim zadanie dla wyspecjalizowanych okrętów. Używane są tu zarówno technologie z użyciem zdalnych pojazdów, jak i trału. W drugim przypadku jest to zdolność, do której wiele flot zamierza wrócić, wykorzystując doświadczenie i skuteczność technik trałowania stosowanych przez polską Marynarkę Wojenną. Ta z kolei zwiększa swoje zdolności poprzez gruntowną modernizację trałowców, a także budowę nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran 2.
Szwecja wysyła okręt podwodny na "Dynamic Mongoose." To jedno z największych ćwiczeń NATO
Statki na celowniku Huti. Kolejny miał zostać trafiony w wyniku ich działań
Dania. Ruszył proces w sprawie morderstwa na kutrze
Siły międzynarodowe ogłaszają koniec i sukces antynarkotykowej operacji "Crimson Barracuda"
59 lat 8. Flotylli Obrony Wybrzeża
Załoga porwanego przez Iran kontenerowca ma zostać uwolniona