• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zwodowano okręt przeciwminowy dla Holandii. To kolejna jednostka z nowej, belgijsko-niderlandzkiej serii

20.10.2023 14:30 Źródło: MW Holandii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Zwodowano okręt przeciwminowy dla Holandii. To kolejna jednostka z nowej, belgijsko-niderlandzkiej serii

Partnerzy portalu

Fot. MW Holandii

Podczas uroczystości w francuskiej stoczni w Concarneau zwodowano okręt dla sił przeciwminowych Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), przyszły HMS Vlissingen (M 840). Ma on zwiększyć zdolności państwa w zakresie utrzymywania bezpieczeństwa na morzu, w tym wykrywania, lokalizacji i neutralizowania niebezpiecznych obiektów znajdujących się pod wodą. To także dowód na współpracę branży morskiej i zbrojeniowej Belgii, Francji i Holandii.

Budowa jednostek wpisuje się w belgijsko-holenderską współpracę w zakresie rozwijania sił morskich. Podobnie się tyczy również przyszłych fregat, o których wielokrotnie pisaliśmy. Vlissingen jest pierwszym z liczącej w zamierzeniu 12 nowych okrętów przeciwminowych, które oba kraje wspólnie zakontraktowały i każdy z nich otrzyma sześć takich jednostek w okresie między 2024-2030. Będą one mogły być wykorzystywane do operacji przeciwminowych w dowolnym miejscu na świecie.

Kontrakt na realizację programu został przyznany belgijskiemu Naval & Robotics w 2019 roku. Jest to konsorcjum składające się z Naval Group i ECA Group, obecnie znane jako Exail. Pierwszy nowy belgijski niszczyciel min, Ostend, został zwodowany w marcu tego roku. W międzyczasie w budowie są również Tournai i Scheveningen. Francja również niedawno dołączyła do belgijsko-holenderskiego programu. HMS Vlissingen (M 840) jest budowany od 2022 roku i ma zostać przekazany zamawiającemu w 2025 roku.


Fot. MW Holandii


Fot. MW Holandii

- Dzięki tym okrętom belgijska i holenderska marynarka wojenna mogą wnieść niesamowity wkład w globalne bezpieczeństwo. Zagrożenie, w tym ze strony min morskich, obecnie nie maleje. Komunikacja między kontynentami już w 90% odbywa się pod wodą i jesteśmy od niej zależni. Blokada Kanału Sueskiego i atak na Nord Stream dowiodły, że wolne morze jest niezbędne  - powiedział dowódca Królewskiej Holenderskiej Marynarki Wojennej wiceadmirał René Tas.

Władze podkreślają "rewolucyjną konstrukcję" tych jednostek.Dotyczy to systemów, ale także sposobu ich działania, gdyż będą wyposażone w nowoczesne czujniki. Ponadto jednostki będą zawierać zestaw bezzałogowych i autonomicznych dronów pływających i latających, a więc rozmieszczanych na wodzie, nad nią i pod nią. W ten sposób okręty i ich załogi nie będą musiały już wchodzić na obszar, na którym mogą znajdować się miny morskie lub inne niebezpieczne obiekty. Długość okrętów przeciwminowych typu Vissingen ma wynosić 82,3 metra, a wyporność 2 800 ton. Osiągną prędkość do 15 węzłów. Załoga ma liczyć 33 marynarzy, z możliwością zwiększenia do 63 w zależności od celów misji. W skład uzbrojenia wejdą automatyczna armata Bofors 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm MAG, armatka wodna i urządzenie dźwiękowe dalekiego zasięgu (Long Range Acoustic Device, LRAD).


Fot. Naval Group

Zagrożenie minami morskimi jest wciąż aktualnym wyzwaniem dla sił morskich, zagrażającemu żegludze. Mina morska to tania i łatwa do wyprodukowania broń w dużej ilości, która może skutecznie sparaliżować szlaki i ruch tak statków transportowych, jak i okrętów. Są to stosunkowo tanie i łatwe w produkcji materiały wybuchowe. Mogą być wykorzystywane na przykład do blokowania portów morskich. Co więcej, dno morskie jest wciąż pełne materiałów wybuchowych z czasów obu wojen światowych. Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim i Północnym ich liczba idzie w dziesiątki tysięcy, przez co proces rozminowywania potrwa jeszcze dekady. Wojna na Ukrainie i konflikt na Morzu Czarnym pokazują też, że zagrożenie minowe pozostaje aktualne. Jego neutralizacja to przede wszystkim zadanie dla wyspecjalizowanych okrętów. Używane są tu zarówno technologie z użyciem zdalnych pojazdów, jak i trału. W drugim przypadku jest to zdolność, do której wiele flot zamierza wrócić, wykorzystując doświadczenie i skuteczność technik trałowania stosowanych przez polską Marynarkę Wojenną. Ta z kolei zwiększa swoje zdolności poprzez gruntowną modernizację trałowców, a także budowę nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran 2.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.