• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Heinen & Hopman wyposaży niderlandzko-belgijskie fregaty

26.09.2023 22:15 Źródło: Damen
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Bezpieczeństwo przede wszystkim. Heinen & Hopman wyposaży niderlandzko-belgijskie fregaty

Partnerzy portalu

Fot. MW Holandii

Heinen & Hopman dostarczy systemy filtrów HVAC-R i CBRN okrętów przeznaczonych dla Belgii i Holandii, określanych niekiedy jako "niderlandzki Miecznik" z racji na znaczenie dla obrony tych państw i przemysłu obronnego oraz okrętowego. Firma z siedzibą w Spakenburgu dostarczy systemy klimatyczne i filtracyjne dla czterech nowych fregat budowanych dla Holandii i Belgii. Po Thales i RH Marine Heinen & Hopman jest trzecim krajowym dostawcą powiązanym z projektem.

Dzięki Heinen & Hopman holenderski stoczniowiec Damen Naval ponownie znalazł holenderskiego dostawcę wyposażenia dla budowanych jednostek. Zakres zamówienia obejmuje kompletną instalację zbiorczego systemu ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, chłodnictwa (Heating, Ventilation, Air conditioning, Refrigeration, HVAC-R). Firma specjalizuje się w zastosowaniu technologii morskich, które mogą nadal funkcjonować w nawet najbardziej wymagających warunkach. Ponadto Heinen & Hopman dostarczy również system filtracji chemicznej, biologicznej, radiologicznej i jądrowej, który będzie chronić okręt, a zwłaszcza znajdującą się na nim załogę, przed atakami związanymi z tego rodzaju zagrożeniami.

Przedsięwzięcie dotyczy fregat ZOP, czyli przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW).

– Dzięki tej umowie spełniamy naszą obietnicę zaangażowania w ten projekt jak największej liczby holenderskich dostawców. Dzięki temu zapewniamy, że podzielimy się wiedzą, którą zgromadzimy w ramach tego projektu fregaty, z jak największą częścią holenderskiego przemysłu stoczniowego. Podobnie jak Damen, Heinen & Hopman jest firmą rodzinną i ze względu na swoje systemy jakości oraz praktyczny i elastyczny sposób pracy idealnie pasuje do nas – wyjaśnił Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval.

– Jesteśmy niesamowicie dumni, że po raz kolejny zostaliśmy wybrani na partnera Damen Naval, teraz w przypadku fregat ZOP. Dzięki naszemu rozległemu doświadczeniu na różnych typach okrętów wojennych oraz wiedzy na temat wyjątkowo cichych i energooszczędnych systemów HVAC-R, jesteśmy właściwym wyborem w przypadku tych wspaniałych statków – mówi Joep Hopman, dyrektor generalny Heinen & Hopman.

Damen Naval i Heinen & Hopman współpracowali już przy kilku projektach. Firma dostarczyła także systemy HVAC-R dla statku wspólnego wsparcia HNLMS Karel Doorman, statku wsparcia bojowego Den Helder będącego obecnie w budowie oraz fregat SIGMA dla Indonezji, Maroka i Meksyku.


Fot. Damen


Nowe okręty ZOP zastąpią obecnie znajdujące się w służbie fregaty wielozadaniowe typu Karel Doorman, wprowadzane do służby w latach 1991-1995. Oba kraje Beneluksu intensywnie je eksploatowały, przez co znajdują się blisko kresu dalszego użytkowania, choć zdaniem planistów mają przed sobą jeszcze kilka lat służby. To wystarczająco długo, by służący na nich marynarze mogli właściwie z marszu "przesiąść się" na nowe jednostki. Wcielanie do służby okrętów dla zamawiających ma rozpocząć się w 2029 roku naprzemiennie. Swoją jednostkę otrzyma najpierw Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine), a rok później Belgijski Komponent Morski (Marinecomponent) itd.

Długość zaplanowanych fregat ma wynosić 133 metry, a wyporność wynosić 5 500 ton. Do prowadzenia działań będą wykorzystywać uzbrojenie pozwalające wykonywać zadania w ramach zwalczania i wykrywania okrętów podwodnych na odległość, w czym ma pomagać śmigłowiec pokładowy NH90. Zarówno jednostka morska jak i powietrzna ma być wystrzelić torpedę (ma być to w przyszłości Mk54) w celu unieszkodliwienia lub zmuszenia przeciwnika do wynurzenia. Co istotne, nowa fregata ma być trudna do wykrycia przez siły podwodne, co ma zapewnić jej skuteczną obronę przed wrogimi atakami torpedowymi. Oprócz tego w wyposażeniu znajdą się też rakiety przeciwokrętowe (Naval Strike Missile, NSM) oraz przeciwpowietrzne ESSM Block 2. Okręt będzie posiadał ponadto sensory przeznaczone do działań podwodnych (Under Water Warfare Suite) Dzięki temu licząca 117 osób (z możliwością zwiększenia do 152) załoga otrzyma wgląd w zagrożenie ze strony okrętów podwodnych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.