Kanadyjski dostawca ogniw paliwowych Ballard Power Systems zainstalował dwa moduły ogniw paliwowych o mocy 200 kW na pokładzie promu MF Hydra, obsługiwanego przez norweską firmę Norled. Instalacja ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów poprzedza pierwszą próbę morską statku zaplanowaną na grudzień tego roku.
Jednostka jest określana jako pierwszy na świecie prom napędzany ciekłym wodorem. Będzie pływał na trasie Hjelmeland-Skipavik-Nesvik w Norwegii. Został zaprojektowany przez norweską firmę projektowo-konstrukcyjną LMG Marin i zbudowany w stoczni Westcon Yards. Ma 82,4 m długości i może pomieścić do 300 pasażerów i 80 samochodów.
- Moduł FCwave firmy Ballard to rozwiązanie typu plug-and-play, będące bezemisyjnym zamiennikiem konwencjonalnych silników spalinowych na statkach. Jest to silnik o dużej mocy, funkcjonujący w hybrydowym systemie elektrycznym, zawierający ogniwa paliwowe, współpracujące z akumulatorami, aby zapewnić wydajną i ponadto moc działania nieemitującą CO2. Dzięki sprawdzeniu ich w praktyczny sposób możemy niejako „odkryć”, w jaki sposób zmniejszać złożoność integracji technologii ogniw paliwowych, choć może to być całkiem nowe dla niektórych operatorów statków. Reasumując, jest to naprawdę łatwy sposób na osiągnięcie zerowej emisji — skomentował kierownik linii produktów morskich w Ballard Power Systems Thomas Therkild Petersen.
Firma Norled od lat rozwija żeglugę ograniczającą emisję CO2 do atmosfery oraz przyjazną środowisku. W 2015 roku w jej wyposażeniu znalazł się prom pasażersko-samochodowy MF Ampere, będący pierwszą jednostką tego typu posiadającą elektryczny napęd bateryjny, który zbudowano w gdańskiej stoczni Aluship.
Z użyciem ogniw paliwowych o mocy 2×200 kW i generatorami oraz 2×440 kW prom MF Hydra będzie stanie osiągnąć prędkość 9 węzłów. Wyposażono go również zbiornik do przechowywania wodoru. Aby zapewnić stałe dostawy zielonego paliwa, firma Norled wybrała przedsiębiorstwo Linde, zajmujące się gazem przemysłowym i energetyką, celem dostarczania ciekłego wodoru. Będzie to realizowane z użyciem jej elektrolizera o mocy 24 MW w Leuna Chemical Complex w Niemczech, który będzie wykorzystywał technologię membrany wymiany protonów (polymer electrolyte membrane, PEM) do produkcji ekologicznego wodoru. Oczekuje się, że prom napędzany ogniwami paliwowymi zmniejszy roczną emisję dwutlenku węgla nawet o 95%.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza