W ramach serii naszych cyklicznych analiz dotyczących rynku żeglugowego przedstawiamy informacje na temat kolejnych nowych ciekawych konstrukcji okrętowych i budów jednostek pływających. W dzisiejszym tekście prezentujemy informacje na temat bardzo nowoczesnych serwisowców wielozadaniowych wybudowanych w polskiej stoczni i oddanych całkiem niedawno, bo pod koniec 2020 roku do eksploatacji i wykonywania statutowych zadań Urzędów Morskich w Gdyni oraz Szczecinie.
Modernizacja flot Urzędów Morskich i produkt najwyższych standardów z Holdingu Remontowa
Formalnie zamawiającym statki w stoczni był Urząd Morski w Szczecinie, który podpisał kontrakt na budowę dwóch jednostek 5 marca 2018 roku. W praktyce dla tego Urzędu wybudowano bliźniaczy do pierwszej jednostki Zodiak II statek Planeta I. Jednostkom w budowie nadano numery produkcyjne: B618/1-2. Zodiak II od początku trwania koncepcji projektu był dedykowany Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Statki pozyskano w ramach znaczącego finansowania tejże inwestycji z funduszy europejskich w ramach ambitnego projektu o nazwie „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” (Fundusz Spójności, Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020). Wartość kontraktu na budowę obu jednostek opiewała na kwotę 213 mln 650 tys. zł. Projektantem jednostek była firma Remontowa Design & Consulting (RMDC) a bezpośrednim i generalnym wykonawcą Remontowa Shipbuilding S.A. Obie firmy należą do grupy kapitałowej Remontowa Holding, będącej obecnie największą grupą w branży produkcji stoczniowej w kraju.
Nadzór klasyfikacyjny w trakcie budowy jak i eksploatacji sprawował i sprawuje Polski Rejestr Statków (PRS) należący do IACS (ang. International Association of Classification Societies). Na koniec budowy PRS wydał armatorom świadectwa klasy oraz urządzeń maszynowych a także certyfikaty konwencyjne, tj.: SOLAS, MARPOL, i świadectwo wolnej burty.
Wybudowane w polskiej stoczni statki to wielozadaniowe serwisowce administracji morskiej, należące do Urzędów Morskich, które zastąpiły wysłużone jednostki z początku lat 80 – tych XX wieku (w momencie wymiany jednostki miały 38 lat). Są to obecnie największe statki, jakie kiedykolwiek eksploatowały Urzędy Morskie w Polsce. Dostawa w pełni wyposażonego Zodiaka II nastąpiła 20 sierpnia 2020 roku. Tego samego dnia formalny beneficjent projektu, czyli Urząd Morski w Szczecinie przekazał jednostkę do Urzędu Morskiego w Gdyni. Natomiast w przypadku Planety II zdanie jednostki do armatora nastąpiło 30 października.
Oficjalny chrzest i podniesienie bandery na statku Zodiak II nastąpiło 25 września 2020 roku przy Nabrzeżu Pomorskim na gdyńskim Skwerze Kościuszki. Z kolei w przypadku szczecińskiej Planety I uroczystość chrztu i podniesienia bandery miała miejsce 14 listopada 2020 roku w Szczecinie. Matkami chrzestnymi były żony obu dyrektorów Urzędów.
Wielozadaniowy statek z szeroką paletą funkcji zadaniowych
Zodiak II i jego szczeciński bliźniak to nowoczesne i specjalistyczne statki wielozadaniowe, który swoimi możliwościami operacyjnymi mają za zadanie wykonywać statutowe cele przyjęte dla działania polskiej administracji morskiej. Zodiak II cumuje zwyczajowo w gdańskiej Bazie Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni, znajdującej się przy Westerplatte. To stąd prowadzi on zadania, do których jest przeznaczony.
Oba serwisowce to wielozadaniowe jednostki, łączące w sobie najważniejsze funkcje statku przeznaczonego do transportu, gaszenia pożarów, zwalczania rozlewów olejowych a także jednostki hydrograficznej i wykorzystywanej w trudnych zimowych warunkach jako lodołamacz. Poza tym jednostki wykorzystywane są do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków.
Pozyskanie przez Urzędy Morskie tak nowoczesnych i wielozadaniowych statków to był krok milowy w odnowieniu ich wysłużonych flot. Co prawda program modernizacji taboru pływającego trwał już od pewnego czasu, jednakże dostawa Zodiaka II oraz Planety I były ukonorowaniem tych wysiłków.
Innowacyjne okręty i zasłużona nagroda
Obie jednostki administracji morskiej, to jest zarówno Zodiak II jak i Planeta I, otrzymały nagrodę Wydawnictwa branżowego Baird Maritime za najlepszą jednostkę roboczą 2020 roku (ang. 2020 Work Boat World. Best Multi-purpose Workboat). Nagroda była docenieniem pracy Remontowa Shipbuilding S.A. w zakresie budowy wszechstronnych i nowoczesnych jednostek, które posiadają światowe rozwiązania, a także znacząco podniosły standardy pracy załóg i personelu technicznego.
W ramach wyposażenia pokładowego weszły między innymi następujące wyposażenie i urządzenia:
Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne jednostki Zodiak II:
Nazwa: „Zodiak II”
Numer IMO: 9851866
Typ: Wielozadaniowy serwisowiec techniczny administracji morskiej
Budowa: Remontowa Shipbuilding S.A.
Towarzystwo Klasyfikacyjne: PRS – Polski Rejestr Statków, *KM OIL RECOVERY / TUG / FIRE FIGHTING 1 / SPECIAL PURPOSE SHIP I L1 IWS AUT NAV1 DP1 ECO REC *PRM EMP
Właściciel/operator: Urząd Morski w Gdyni
Załoga: 21 osób
Rok budowy: 2020
GT: 1,273
DWT: 350 ton
Długość: 60,1 m
Szerokość: 12,8 m
Zanurzenie: 3,5 m
Zespoły prądotwórcze:
- Główne generatory 3x1350 kW (at 1800 RPM)
- Awaryjny zespół prądotwórczy 1x220 kW (at 1800 RPM)
Napęd: pędniki azymutalne 2 x 1,400 kW oraz ster strumieniowy 1 x 850 kW
Prędkość maksymalna: 13 węzłów
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española