• <
siemens_gamesa_2022

Spółka Promy Polskie kończy negocjować kontrakty na promy dla PŻM I PŻB

jm

28.10.2021 15:06
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Spółka Promy Polskie kończy negocjować kontrakty na promy dla PŻM I PŻB

Partnerzy portalu

Spółka Promy Polskie kończy negocjować kontrakty na promy dla PŻM I PŻB - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Promy Polskie są na końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów dla grup kapitałowych PŻM i PŻB – powiedział w czwartek podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Wiceminister przedstawiał podczas posiedzenia komisji aktualny stanu i perspektywy rozwoju polskiej żeglugi promowej.

– Planowane działania obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej – powiedział Witkowski.

Jak dodał, całość zaangażowania Skarbu Państwa w ten proces zamknie się w kwocie miliarda złotych.

– Na podstawie zweryfikowanego rynkowo biznesplanu Polskie Promy pozyskały finansowane zewnętrzne, w tym ze strony skarbu państwa działającego na zasadach inwestora prywatnego, czego sfinalizowaniem było podpisanie 30 sierpnia br. umowy inwestycyjnej dotyczącej dokapitalizowania przez Skarb Państwa spółki – powiedział wiceminister.

Podczas dyskusji dopytywany był przez posłów Dariusza Wieczorka (Lewica) i Arkadiusza Marchewkę (KO) o realny czas na podpisanie umowy na budowę promów oraz dokładne wyliczenia kosztów ich budowy.

Witkowski tłumaczył, że informacja, którą obecnie może przekazać to: kwota dokapitalizowania 650 mln zł, skarb państwa w sumie zaangażował się na kwotę miliarda złotych, a dodatkowo jeszcze dochodzi finansowanie z banków komercyjnych.

Dopytywany przez posła Wieczorka (Lewica) o to, która dokładnie stocznia wybuduje promy, Witkowski zapewnił, że jednostki "będą budowane w stoczniach polskich, przez polskich pracowników".

Podczas posiedzenia komisji przedstawił też sytuację finansową polskich przewoźników promowych.

– Wynik netto Unity Line za sześć miesięcy wynosi 21 mln zł, wyniki PŻB to 27 mln zł. Miliard złotych pierwszego zastrzyku dokapitalizowania i elementów dłużnych jest już w spółce Polskie Promy, która jest odpowiedzialna za resztę montażu finansowego i umowy kontraktowej z budowniczym trzech promów w polskiej stoczni – przekazał Witkowski.

Źródło: PAP

Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022
aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.