Promy Polskie są na końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów dla grup kapitałowych PŻM i PŻB – powiedział w czwartek podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Wiceminister przedstawiał podczas posiedzenia komisji aktualny stanu i perspektywy rozwoju polskiej żeglugi promowej.
– Planowane działania obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej – powiedział Witkowski.
Jak dodał, całość zaangażowania Skarbu Państwa w ten proces zamknie się w kwocie miliarda złotych.
– Na podstawie zweryfikowanego rynkowo biznesplanu Polskie Promy pozyskały finansowane zewnętrzne, w tym ze strony skarbu państwa działającego na zasadach inwestora prywatnego, czego sfinalizowaniem było podpisanie 30 sierpnia br. umowy inwestycyjnej dotyczącej dokapitalizowania przez Skarb Państwa spółki – powiedział wiceminister.
Podczas dyskusji dopytywany był przez posłów Dariusza Wieczorka (Lewica) i Arkadiusza Marchewkę (KO) o realny czas na podpisanie umowy na budowę promów oraz dokładne wyliczenia kosztów ich budowy.
Witkowski tłumaczył, że informacja, którą obecnie może przekazać to: kwota dokapitalizowania 650 mln zł, skarb państwa w sumie zaangażował się na kwotę miliarda złotych, a dodatkowo jeszcze dochodzi finansowanie z banków komercyjnych.
Dopytywany przez posła Wieczorka (Lewica) o to, która dokładnie stocznia wybuduje promy, Witkowski zapewnił, że jednostki "będą budowane w stoczniach polskich, przez polskich pracowników".
Podczas posiedzenia komisji przedstawił też sytuację finansową polskich przewoźników promowych.
– Wynik netto Unity Line za sześć miesięcy wynosi 21 mln zł, wyniki PŻB to 27 mln zł. Miliard złotych pierwszego zastrzyku dokapitalizowania i elementów dłużnych jest już w spółce Polskie Promy, która jest odpowiedzialna za resztę montażu finansowego i umowy kontraktowej z budowniczym trzech promów w polskiej stoczni – przekazał Witkowski.
Źródło: PAP
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza