Władze Hiszpanii zwiększą odbiór ciekłego gazu ziemnego (LNG) statkami w związku z planowanym przez Algierię zamknięciem gazociągu w Afryce Północnej. Rurociąg Maghreb-Europa (GME) ma wstrzymać przesyłanie surowca do Maroka 31 października.
Jak poinformowała w czwartek trzecia wicepremier w rządzie Pedro Sancheza, a zarazem minister ds. ekologii i demografii Teresa Ribera, jej środowa podróż do Algieru “zakończyła się sukcesem”. Wyjaśniła, że władze algierskie zobowiązały się do kontynuowania przesyłu gazu ziemnego drugim rurociągiem: przez Morze Śródziemne do Almerii w południowo-wschodniej Hiszpanii i do utrzymania dostaw zbiornikowcami.
Sprecyzowała, że rząd algierski zobowiązał się zrekompensować Hiszpanii ilość odbieranego dotychczas surowca gazociągiem Maghreb-Europa wysyłką większej liczby statków z LNG.
Tymczasem, jak wskazał w czwartek stołeczny dziennik “El Mundo”, w obliczu zwiększającego się uzależnienia Hiszpanii od Algierii jako dostawcy gazu ziemnego władze w Madrycie zamierzają dywersyfikować źródła pozyskiwania błękitnego paliwa.
Źródła w rządzie Sancheza potwierdziły gazecie, że w najbliższych miesiącach Hiszpania zwiększy liczbę zakontraktowanych zbiornikowców z LNG, którymi sprowadzać będzie gaz z Kataru, Nigerii i USA. Z państw tych Hiszpania już wcześniej pozyskiwała surowiec w postaci skroplonej.
“Rząd Sancheza planuje sprowadzić pomiędzy listopadem a marcem 136 statków z LNG, czyli o 58 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem w minionym roku” - oszacował “El Mundo”.
Gazeta wskazuje, że zabiegi gabinetu Sancheza dotyczące większego zakontraktowania dostaw gazu morzem wynikają nie tylko z rychłego zamknięcia gazociągu Maghreb-Europa wskutek nasilającego się konfliktu algiersko-marokańskiego, ale również z powodu szybko rosnących cen energii na światowych rynkach.
Zbiornikowce LNG mają obecnie 49,4 proc. udziału w dostawach gazu ziemnego do Hiszpanii. Pozostała część trafia tam dwoma rurociągami z Algierii, która zaopatruje Hiszpanię w ponad 42 proc. kierowanego tam z zagranicy surowca.
Źródło: PAP
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii