• <
nauta_2024

Pierwsze w 2025 roku wodowanie w Karstensenie już za nami

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwsze w 2025 roku wodowanie w Karstensenie już za nami
Fot. GospodarkaMorska.pl

W znajdującej się w Gdańsku stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie trawlera Rogne, mającego numer budowy 422. Częściowo wyposażony kadłub zjechał z pochylni na wodę, rozpoczynając kolejny etap prac stoczniowych.

Nowy statek, przeznaczony dla norweskiego armatora, to trawler RSW (ang. Refrigerated Sea Water),co oznacza że jest wyposażony w ładownie ze schładzaną wodą morską. Znajduje się w budowie od lutego 2024 roku. Po zwodowaniu zostanie odholowany do duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S mieszczącej się w Skagen. Tam odbędą się końcowe prace doposażeniowe, próby morskie i ostatecznie przekazanie jednostki zamawiającemu. Statek trafi do Fosnavag w Norwegii, gdzie swoją siedzibę ma firma Rogne AS.

Statek ma 83 metry długości i 16,2 metra szerokości, a głębokość drugiego pokładu to 8,65 metra. Załoga ma liczyć 13 osób, a prędkość sięga 16,5 węzła. Jego napęd stanowią dwa silniki Bergen Engines B33:45L6P. Posiada także przekładnie Brunvoll Volda, pędnik azymutalny azymut Brunvoll, 1470 kW, dwa napędy pomocnicze Nogva/Scania 600 kW, zbiorniki RSW 2700 m3, wraz z trzema generatorami RSW PTG Frio Nordica 1100 kW, system próżniowy C-Flow i wyciągarki Karmøy Winch.

Co istotne, projekt statku, aranżacja wnętrz i wybór wyposażenia są efektem współpracy projektowej zmawiającego i głównego wykonawcy, z uwzględnieniem wpływu tego pierwszego na cały przebieg projektu i dostosowywania go w trakcie prac stoczniowych. Dla Rogne AS jest istotne, aby nowy statek był wydajny w ramach swojej działalności, a przebywanie na nim było maksymalnie komfortowe, biorąc pod uwagę planowaną eksploatację na trudnych akwenach Morza Norweskiego i Północnego. Stąd też pokład ładunkowy jest wodoodporny, a trałowy podniesiono zapewniając zwiększenie burty. Ma to pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo załogi, ładunku oraz sprzętu na pokładzie. Jednocześnie projekt uwzględnia optymalizację konstrukcji kadłuba celem wydajności żeglugi i zmniejszenia zużycia paliwa. To samo dotyczy instalacji systemu pozwalającej na odzysk ciepła z silników celem wykorzystania go na dalsze potrzeby statku. 

Wodowanie Rogne rozpoczyna kolejny rok działalności Karstensen Shipyard Poland, który przeniósł swoją lokalizację z Gdyni do Gdańska pod koniec 2023 roku. Celem było zyskanie większej powierzchni do prac stoczniowych, a także dogodniejszego miejsca, sprzyjającego wodowaniom. Jest to teren, gdzie znajdują się charakterystyczne dla miasta zielone, zabytkowe żurawie Kone, hala montażowa oraz pochylnie B1 i B3.  Dzięki istniejącej infrastrukturze, w tym wspomnianym pochylniom, firma może prowadzić wydajniej prowadzić prace związane z sprowadzaniem kadłubów na wodę i następnie ich doposażeniem.

Niedługo nowy trawler zostanie odholowany do Danii, gdzie główny wykonawca zrealizuje resztę prac. Planowane przekazanie Rogne zamawiającemu ma nastąpić w lipcu tego roku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.