W znajdującej się w Gdańsku stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie trawlera Rogne, mającego numer budowy 422. Częściowo wyposażony kadłub zjechał z pochylni na wodę, rozpoczynając kolejny etap prac stoczniowych.
Nowy statek, przeznaczony dla norweskiego armatora, to trawler RSW (ang. Refrigerated Sea Water),co oznacza że jest wyposażony w ładownie ze schładzaną wodą morską. Znajduje się w budowie od lutego 2024 roku. Po zwodowaniu zostanie odholowany do duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S mieszczącej się w Skagen. Tam odbędą się końcowe prace doposażeniowe, próby morskie i ostatecznie przekazanie jednostki zamawiającemu. Statek trafi do Fosnavag w Norwegii, gdzie swoją siedzibę ma firma Rogne AS.
Statek ma 83 metry długości i 16,2 metra szerokości, a głębokość drugiego pokładu to 8,65 metra. Załoga ma liczyć 13 osób, a prędkość sięga 16,5 węzła. Jego napęd stanowią dwa silniki Bergen Engines B33:45L6P. Posiada także przekładnie Brunvoll Volda, pędnik azymutalny azymut Brunvoll, 1470 kW, dwa napędy pomocnicze Nogva/Scania 600 kW, zbiorniki RSW 2700 m3, wraz z trzema generatorami RSW PTG Frio Nordica 1100 kW, system próżniowy C-Flow i wyciągarki Karmøy Winch.
Co istotne, projekt statku, aranżacja wnętrz i wybór wyposażenia są efektem współpracy projektowej zmawiającego i głównego wykonawcy, z uwzględnieniem wpływu tego pierwszego na cały przebieg projektu i dostosowywania go w trakcie prac stoczniowych. Dla Rogne AS jest istotne, aby nowy statek był wydajny w ramach swojej działalności, a przebywanie na nim było maksymalnie komfortowe, biorąc pod uwagę planowaną eksploatację na trudnych akwenach Morza Norweskiego i Północnego. Stąd też pokład ładunkowy jest wodoodporny, a trałowy podniesiono zapewniając zwiększenie burty. Ma to pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo załogi, ładunku oraz sprzętu na pokładzie. Jednocześnie projekt uwzględnia optymalizację konstrukcji kadłuba celem wydajności żeglugi i zmniejszenia zużycia paliwa. To samo dotyczy instalacji systemu pozwalającej na odzysk ciepła z silników celem wykorzystania go na dalsze potrzeby statku.
Wodowanie Rogne rozpoczyna kolejny rok działalności Karstensen Shipyard Poland, który przeniósł swoją lokalizację z Gdyni do Gdańska pod koniec 2023 roku. Celem było zyskanie większej powierzchni do prac stoczniowych, a także dogodniejszego miejsca, sprzyjającego wodowaniom. Jest to teren, gdzie znajdują się charakterystyczne dla miasta zielone, zabytkowe żurawie Kone, hala montażowa oraz pochylnie B1 i B3. Dzięki istniejącej infrastrukturze, w tym wspomnianym pochylniom, firma może prowadzić wydajniej prowadzić prace związane z sprowadzaniem kadłubów na wodę i następnie ich doposażeniem.
Niedługo nowy trawler zostanie odholowany do Danii, gdzie główny wykonawca zrealizuje resztę prac. Planowane przekazanie Rogne zamawiającemu ma nastąpić w lipcu tego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów