Znajdująca się w Gdańsku stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. rozpoczęła kolejny etap budowy szóstego niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Czajka (606). Prace nad tą jednostką rozpoczęły się dwa miesiące wcześniej. Okręt jest trzecim w swojej serii, który znajdzie się w składzie 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Położenie stępki jest kolejną uroczystością związaną z budową okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej, która w tym roku odbyła się w gdańskiej stoczni. Wzięli w niej udział przedstawiciele władz krajowych i samorządowych, Agencji Uzbrojenia, kadry dowódczej sił morskich a także inni zaproszeni goście, w tym prezesi i pracownicy firm należących do grupy kapitałowej Remontowa Holding.
Momentem kluczowym podczas wydarzenia było zamontowanie symbolicznego medalu w stępce, co oznaczało akt jej położenia i rozpoczęcia nowego etapu prac. Wedle tradycji ma to zapewnić dalsze powodzenie budowy oraz szczęście marynarzom, którzy będą służyć na przyszłym okręcie. Następnie szef Szefostwa Techniki Morskiej, prezes Polskiego Rejestru Statków i dyrektor projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. złożyli podpisy na dokumencie pieczętującym akt położenia stępki.
Dziś odbyła się ceremonia położenia stępki pod szósty z serii nowoczesnych niszczycieli min projektu 258 typu KORMORAN II.
— Marynarka Wojenna RP/ Polish Navy (@MarWojRP) December 16, 2024
Przyszły ORP Czajka o numerze burtowym 606, będzie ostatnim z trzech jednostek przeznaczonych dla świnoujskiego 12 Dywizjonu Trałowców z #8FOW 🇵🇱⚓️ pic.twitter.com/hgyarD7SA1
Budowa niszczycieli min typu Kormoran II jest obecnie największą serią okrętową w polskiej branży stoczniowej w XXI wieku. To w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. powstały w latach 2013-2022 trzy okręty proj. 258, ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603), które obecnie służą w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Jednostki te są przeznaczone do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Posiadają wysokie parametry napędowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi oraz niskie sygnatury pól fizycznych. Z racji na swoje zadania są bardzo istotne dla żeglugi i dostaw strategicznych, w tym eksportu oraz importu w polskich portach. Zapewniają ochronę rozbudowy infrastruktury portowej, gdyż stale są odkrywane niewybuchy z czasów II wojny światowej. Pomagają też chronić instalacje energetyczne, tak gazowe jak i wiatrowe.
Nowe
niszczyciele min mają trafić do służby w latach 2026-2027 i będą
stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. W czerwcu tego roku odbyły
się chrzest i wodowanie pierwszego z nich, przyszłego ORP Jaskółka.
Wcześniej, bo w styczniu i marcu miały miejsce uroczystości kolejno
cięcia blach i położenia stępki pod przyszły ORP Rybitwa. Ta jednostka
ma zostać ochrzczona i zwodowana w marcu przyszłego roku. Biorąc pod
uwagę tempo prac, prawdopodobnie podobna uroczystość w przypadku Czajki
odbędzie się pod koniec 2025 roku.
Czytaj także: Wyjątkowy lot Jaskółki. Czwarty niszczyciel min proj. 258 został zwodowany w Gdańsku
Położenie stępki oznacza, że przed stocznią stoi wielkie wyzwanie związane z dalszą budową okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Oznacza to w przyszłości wodowania kolejnych jednostek, próby morskie oraz końcowe doposażanie, w tym w kluczowe systemy oraz uzbrojenie.
Okręty są budowane są konsorcjum w składzie Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.
Niszczyciele min typu Kormoran II nie są jedynymi okrętami, które
powstają na terenie Remontowa Shipbuilding S.A. Gdański zakład jest
również podwykonawcą
budowy kadłubów dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu
"Delfin", których głównym wykonawcą podpisanej 25 listopada ubr. umowy z
Agencją Uzbrojenia jest szwedzki koncern zbrojeniowy Saab,
odpowiedzialny za doposażenie okrętu w odpowiedni sprzęt i rozwiązania
technologiczne. W styczniu tego roku odbyła się uroczystość położenia
stępki pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT)
programu "Delfin", przyszłego ORP Henryk Zygalski (264), natomiast od
ubiegłego roku trwają prace nad przyszłym ORP Jerzy Różycki (261). Prace
nad nimi są już mocno zaawansowane i na terenie stoczni można już
zobaczyć powstające kadłuby. Plan zakłada, że zostaną przekazane
zamawiającemu w 2027 roku i wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych
3. Flotylli Okrętów. Będą stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia.
Przypomnijmy, że jeszcze ubiegłoroczne zapowiedzi stoczni wskazywały, że
wodowanie pierwszego z nich odbędzie się jeszcze pod koniec tego roku. Stąd można przypuszczać, że uroczystość z tym związana odbędzie się w 2025 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów