• <
nauta_2024

Stępka pod przyszły ORP Czajka już położona. Trwa budowa trzech niszczycieli min typu Kormoran II

16.12.2024 23:55 Źródło: Remontowa Shipbuilding S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stępka pod przyszły ORP Czajka już położona. Trwa budowa trzech niszczycieli min typu Kormoran II
Fot. Służby Prasowe 8. FOW

Znajdująca się w Gdańsku stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. rozpoczęła kolejny etap budowy szóstego niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Czajka (606). Prace nad tą jednostką rozpoczęły się dwa miesiące wcześniej. Okręt jest trzecim w swojej serii, który znajdzie się w składzie 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Położenie stępki jest kolejną uroczystością związaną z budową okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej, która w tym roku odbyła się w gdańskiej stoczni. Wzięli w niej udział przedstawiciele władz krajowych i samorządowych, Agencji Uzbrojenia, kadry dowódczej sił morskich a także inni zaproszeni goście, w tym prezesi i pracownicy firm należących do grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Kolejny etap budowy


Momentem kluczowym podczas wydarzenia było zamontowanie symbolicznego medalu w stępce, co oznaczało akt jej położenia i rozpoczęcia nowego etapu prac. Wedle tradycji ma to zapewnić dalsze powodzenie budowy oraz szczęście marynarzom, którzy będą służyć na przyszłym okręcie. Następnie szef Szefostwa Techniki Morskiej, prezes Polskiego Rejestru Statków i dyrektor projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. złożyli podpisy na dokumencie pieczętującym akt położenia stępki.

Budowa niszczycieli min typu Kormoran II jest obecnie największą serią okrętową w polskiej branży stoczniowej w XXI wieku. To w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. powstały w latach 2013-2022 trzy okręty proj. 258, ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603), które obecnie służą w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Jednostki te są przeznaczone do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Posiadają wysokie parametry napędowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi oraz niskie sygnatury pól fizycznych. Z racji na swoje zadania są bardzo istotne dla żeglugi i dostaw strategicznych, w tym eksportu oraz importu w polskich portach. Zapewniają ochronę rozbudowy infrastruktury portowej, gdyż stale są odkrywane niewybuchy z czasów II wojny światowej. Pomagają też chronić instalacje energetyczne, tak gazowe jak i wiatrowe.

Stocznia pełna roboty


Nowe niszczyciele min mają trafić do służby w latach 2026-2027 i będą stacjonować w Porcie Wojennym Świnoujście. W czerwcu tego roku odbyły się chrzest i wodowanie pierwszego z nich, przyszłego ORP Jaskółka. Wcześniej, bo w styczniu i marcu miały miejsce uroczystości kolejno cięcia blach i położenia stępki pod przyszły ORP Rybitwa. Ta jednostka ma zostać ochrzczona i zwodowana w marcu przyszłego roku. Biorąc pod uwagę tempo prac, prawdopodobnie podobna uroczystość w przypadku Czajki odbędzie się pod koniec 2025 roku.

Czytaj także: Wyjątkowy lot Jaskółki. Czwarty niszczyciel min proj. 258 został zwodowany w Gdańsku

Położenie stępki oznacza, że przed stocznią stoi wielkie wyzwanie związane z dalszą budową okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Oznacza to w przyszłości wodowania kolejnych jednostek, próby morskie oraz końcowe doposażanie, w tym w kluczowe systemy oraz uzbrojenie.

Okręty są budowane są konsorcjum w składzie Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.


Niszczyciele min typu Kormoran II nie są jedynymi okrętami, które powstają na terenie Remontowa Shipbuilding S.A. Gdański zakład jest również podwykonawcą budowy kadłubów dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", których głównym wykonawcą podpisanej 25 listopada ubr. umowy z Agencją Uzbrojenia jest szwedzki koncern zbrojeniowy Saab, odpowiedzialny za doposażenie okrętu w odpowiedni sprzęt i rozwiązania technologiczne. W styczniu tego roku odbyła się uroczystość położenia stępki pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) programu "Delfin", przyszłego ORP Henryk Zygalski (264), natomiast od ubiegłego roku trwają prace nad przyszłym ORP Jerzy Różycki (261). Prace nad nimi są już mocno zaawansowane i na terenie stoczni można już zobaczyć powstające kadłuby. Plan zakłada, że zostaną przekazane zamawiającemu w 2027 roku i wejdą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów. Będą stacjonować w Porcie Wojennym Gdynia. Przypomnijmy, że jeszcze ubiegłoroczne zapowiedzi stoczni wskazywały, że wodowanie pierwszego z nich odbędzie się jeszcze pod koniec tego roku. Stąd można przypuszczać, że uroczystość z tym związana odbędzie się w 2025 roku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.