Południowokoreański koncern HD Hyundai planuje rozpocząć od 2026 roku komercyjną budowę statków na Filipinach. Będzie to kolejny krok w rozwoju współpracy z filipińską branżą stoczniową, celem wykorzystania tamtejszych mocy produkcyjnych i rozszerzenia oferty rynkowej.
Z racji na potrzeby międzynarodowej branży morskiej na różnorodne statki, tak z myślą o transporcie, rybołówstwie czy offshore, koncern HD Hyundai planuje wykorzystać lokalną infrastrukturę stoczniową na Filipinach, aby rozszerzyć swoją działalność i zwiększyć moce produkcyjne. Już teraz główne zakłady firmy w Korei Południowej z racji na duży portfel zamówień i rosnące problemy z pozyskiwaniem siły roboczej zaczynają poszukiwać rozwiązań, aby utrzymać dotychczasowe tempo prac.
Filipińskie media informują, że koncern jest zainteresowany przejęciem byłego zakładu Hanjin Heavy Industries and Construction Philippines (HHIC Phil), zarządzanego w latach 2006-2019 przez południowokoreański HJ Shipbuilding & Construction. Mieszcząca się w Olongapo stocznia miała pierwotnie stać się największym na Filipinach obiektem tego rodzaju, budującym statki dla odbiorców z całego świata, a w szczytowym momencie zatrudniała ponad 20 000 osób. Jednakże koniunktura, w tym spadek zamówień, a także konkurencja szczególnie z Chin, sprawiły że zamiast zwiększać zatrudnienie, rozpoczęła w 2018 roku zwolnienia (pracę utraciła ponad połowa załogi), mimo że miała portfel zamówień na kilkanaście statków. Powodem były niespłacone pożyczki od filipińskich banków, a firma zaczęła mieć trudności ze spłatą wysokiego zadłużenia lub uzyskaniem dalszych przedłużeń od kredytodawców. Ostatecznie rok później zakład ogłosił bankructwo. Do 2022 roku jej teren przejął amerykański inwestor Cerberus za pomocą swojego podmiotu Agila Subic. Obecnie zakład nazywa się Agila Subic Shipyard, a większość jego działalności to zarządzanie upadłą infrastrukturą. Co istotne, część nabrzeży została odsprzedana siłom morskim Filipin, planowane też było udostępnienie US Navy.
HD Hyundai ma, jak informuje m.in. The Manila Times, zainwestować w ciągu kolejnych lat ponad pół miliarda dolarów w rozwój stoczni, wdrażając nowy sprzęt i wykorzystując tam obecny. W dodatku, gdy zakład osiągnie pełną zdolność operacyjną, ma tam pracować 7000 osób, a moce produkcyjne pozwolą budować do 10 statków rocznie, przeznaczonych dla branży transportowej oraz z myślą o morskiej energetyce wiatrowej. Wpisuje się to też w jego plany zwiększania aktywności na polu międzynarodowym, jako że koncern zamierza pozyskać też obiekty stoczniowe w USA, Indiach oraz Maroku. Mocno zaangażował się w ostatnim czasie w Peru w związku z budową serią okrętów dla tego państwa, dostarczając kompetencje dla tamtejszych zakładów produkcyjnych.
Już rok temu filipińskie władze informowały o planie wskrzeszenia dawnego zakładu stoczniowego Hanjin, aby wykorzystać krajowy potencjał i zwiększyć zaangażowanie rodzimych podmiotów. Swoją stocznię w kraju posiada m.in. australijski Austal, a HD Hyundai już współpracuje z Filipinami na polu dostaw okrętów dla tamtejszej marynarki wojennej, podkreślając zaangażowanie przy rozwoju lokalnych zdolności w ramach serwisowania okrętów i tworzenia infrastruktury MRO. Celem też ma być tak budowa okrętów, jak i statków, również z myślą o eksporcie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów