W weekend 20-22 stycznia w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni zwodowano kolejny statek rybacki – tym razem jest to 77-metrowy trawler pelagiczny Christina S.
Christina S powstała w Karstensenie na zlecenie firmy Christina S Fishing z Fraserburgh w Szkocji. Jednostka zastąpi starszy statek o tej samej nazwie, który zostanie sprzedany. Statek będzie zarządzany przez znaną w branży rybackiej rodzinę Simpsonów we współpracy z P&J Johnston, zajmującą się dostarczaniem na światowe rynki owoców morza. Kapitanem nowego statku – podobnie jak aktualnie operującej Christiny S – będzie Allan Simpson, będący jednocześnie menadżerem rodzinnej firmy.
77-metrowy trawler pelagiczny Christina S o szacowanym tonażu 3525 ton zastąpi poprzedni, 72-metrowy statek o tej samej nazwie. Stocznia Karstensen przedstawiła zleceniodawcy koncepcję obejmującą projekt, budowę kadłuba i wyposażenie. Jak podkresla kierownik projektu Marcin Mąka wszystkie rozwiązania są zoptymalizowane i dostosowane do specyfikacji i wymagań klienta. Sam projekt powstał przy wydatnej ścisłej współpracy z właścicieli statku. Wizytowali oni stocznię Karstensen Shipyard Poland kilkukrotnie podczas prac nad jednostką.
W projekcie położono nacisk na optymalizację jakości i higieny połowu oraz środowiska pracy, a także na bezpieczeństwo i komfort załogi. Pełen pakiet napędowy dostarczyła firma Wartsila. Silnik główny, jaki zasilać będzie Christinę S, to wielokrotnie nagradzany model Wartsila 12V31.
Proces wodowania Christiny S był bardzo złożony i obejmował kilka etapów . Najpierw specjalne wózki, na których znajdowała się jednostka, musiały ustawić ją prostopadle do nabrzeża. Na wodzie czekał już podstawiony specjalny zanurzalny ponton, na który przetransportowano kadłub. Następnie ponton z Christiną S został przeholowany na Nabrzeże Rumuńskie, gdzie doszło do właściwego wodowania – ponton został zanurzony, a trawler wyprowadzony na wodę. Po wodowaniu statek został przeholowany na Nabrzeże Odstawcze w Gdańsku, gdzie stocznia Karstensen Shipyard Poland ma nową siedzibę. Jak Informuje nas Marcin Mąka tam przeprowadzona zostanie dalsza część prac: wyposażanie jednostki w główne urządzenia, aluminiową nadbudówkę, sterówkę, komin i maszt nawigacyjny. Z kolei w połowie lutego, po zakończeniu tych prac, statek zostanie odholowany do Skagen, gdzie będzie wykańczany. Przekazanie Christiny S właścicielom planowane jest na lipiec tego roku.
Christina S będzie docelowo operować na tych samych akwenach co aktualny statek o tej nazwie, i zgodnie z tymi samymi procedurami. Połowy – głównie makreli, śledzi i błękitków – będą odbywać się za pomocą włoków pelagicznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów