W weekend 20-22 stycznia w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni zwodowano kolejny statek rybacki – tym razem jest to 77-metrowy trawler pelagiczny Christina S.
Christina S powstała w Karstensenie na zlecenie firmy Christina S Fishing z Fraserburgh w Szkocji. Jednostka zastąpi starszy statek o tej samej nazwie, który zostanie sprzedany. Statek będzie zarządzany przez znaną w branży rybackiej rodzinę Simpsonów we współpracy z P&J Johnston, zajmującą się dostarczaniem na światowe rynki owoców morza. Kapitanem nowego statku – podobnie jak aktualnie operującej Christiny S – będzie Allan Simpson, będący jednocześnie menadżerem rodzinnej firmy.
77-metrowy trawler pelagiczny Christina S o szacowanym tonażu 3525 ton zastąpi poprzedni, 72-metrowy statek o tej samej nazwie. Stocznia Karstensen przedstawiła zleceniodawcy koncepcję obejmującą projekt, budowę kadłuba i wyposażenie. Jak podkresla kierownik projektu Marcin Mąka wszystkie rozwiązania są zoptymalizowane i dostosowane do specyfikacji i wymagań klienta. Sam projekt powstał przy wydatnej ścisłej współpracy z właścicieli statku. Wizytowali oni stocznię Karstensen Shipyard Poland kilkukrotnie podczas prac nad jednostką.
W projekcie położono nacisk na optymalizację jakości i higieny połowu oraz środowiska pracy, a także na bezpieczeństwo i komfort załogi. Pełen pakiet napędowy dostarczyła firma Wartsila. Silnik główny, jaki zasilać będzie Christinę S, to wielokrotnie nagradzany model Wartsila 12V31.
Proces wodowania Christiny S był bardzo złożony i obejmował kilka etapów . Najpierw specjalne wózki, na których znajdowała się jednostka, musiały ustawić ją prostopadle do nabrzeża. Na wodzie czekał już podstawiony specjalny zanurzalny ponton, na który przetransportowano kadłub. Następnie ponton z Christiną S został przeholowany na Nabrzeże Rumuńskie, gdzie doszło do właściwego wodowania – ponton został zanurzony, a trawler wyprowadzony na wodę. Po wodowaniu statek został przeholowany na Nabrzeże Odstawcze w Gdańsku, gdzie stocznia Karstensen Shipyard Poland ma nową siedzibę. Jak Informuje nas Marcin Mąka tam przeprowadzona zostanie dalsza część prac: wyposażanie jednostki w główne urządzenia, aluminiową nadbudówkę, sterówkę, komin i maszt nawigacyjny. Z kolei w połowie lutego, po zakończeniu tych prac, statek zostanie odholowany do Skagen, gdzie będzie wykańczany. Przekazanie Christiny S właścicielom planowane jest na lipiec tego roku.
Christina S będzie docelowo operować na tych samych akwenach co aktualny statek o tej nazwie, i zgodnie z tymi samymi procedurami. Połowy – głównie makreli, śledzi i błękitków – będą odbywać się za pomocą włoków pelagicznych.
Modułowy system uszczelniający Roxtec
Znów rekord. Największy kontenerowiec wchodzi do służby we wtorek
Branża okrętowa poszukuje specjalistów. Saab rektrutuje ekspertów w zakresie budowy okrętów podwodnych
Damen Marine Components dostarcza urządzenia sterowe dla nowego statku badawczego
Poznaj innowacyjne rozwiązania dla zrównoważonej przyszłości przemysłu morskiego. Zbliża się międzynarodowa konferencja Marine Green Propulsion Solutions
Remontowa Shipbuilding S.A. gotowa na nowe Kormorany. Niebawem rusza budowa