W grudniu w stoczni Crist zwodowano specjalistyczny ponton, który posłuży do budowy tunelu łączącego Danię i Niemcy.
Wodowanie miało miejsce 21 grudnia 2022 roku. Specjalistyczna jednostka o numerze buydowy NB131 to w pełni wyposażony, wielofunkcyjny ponton z zanurzalnym narzędziem zasypowym. Będzie pracował przy budowie podwodnego tunelu przez cieśninę Bełt Fehmarn, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na duńskiej wyspie Lolland.
Budowa tej jednostki oficjalnie rozpoczęła się cięciem blach 26 października 2021 roku. Zamawiającym jest konsorcjum FLC (Femern Link Contractors), które odpowiada za całość projektu budowy tunelu. Zgodnie z umową, stocznia Crist miała wybudować zarówno samą jednostkę, jak i urządzenie do zrzutu (tzw. SDT), którego zadanie będzie układanie żwiru na dnie morskim, na którym z kolei ustawione zostaną elementy tunelu. Urządzenie jest zdalnie sterowane. Będzie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie układane będą fundamenty. Precyzję ich rozmieszczenia zapewniają najnowocześniejsze technologie pozycjonowania.
Crist współpracował przy tym projekcie z biurem projektowym StoGda.
Jednostka ma kadłub długości 130,2 m, ale jej długość całkowita, wliczając pasy transmisyjne, wyniesie 149 m przy szerokości 48 m. Na pontonie będzie mogło pracować 19 osób. Jednostka jest wyposażona w dwie komory na żwir, w których zmieści się 14 tys. ton żwiru.
Tunel, przy budowie którego pracować będzie zwodowany w Criście ponton, połączy niemiecki port Puttgarden i duński Rødbyhavn na wyspie Lolland, a tym samym Skandynawię i Niemcy. 18-kilometrowa konstrukcja pomieści autostradę i linię kolejową. Dzięki niej podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą ma skrócić się z 5,5 do 3 godzin.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Orka" na ostatniej prostej. Hanwha Ocean podkreśla inwestycje w niezależność technologiczną i odporność przemysłu
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona