Prace przy budowie pierwszego promu dla PŻM są zaawansowane, możliwe jest, że w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba, potem rozpoczną się prace wykończeniowe - poinformował w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Pod koniec października ub.r. Gróbarczyk przekazał w mediach społecznościowych, że w Gdańsku rozpoczęło się cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wcześniej wiceminister informował PAP, że budowa pierwszej jednostki miała ruszyć w 2022 r.
Przedstawiciel resortu infrastruktury pytany przez PAP o postępy realizacji tej inwestycji przekazał, że prace są zaawansowane i można się spodziewać, iż w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba pierwszej jednostki.
"Po zaawansowaniu prac w zakresie budowy poszczególnych sekcji prawdopodobnie w trzecim kwartale tego roku będzie wodowany cały kadłub. Potem rozpoczną się prace wykończeniowe na jednostce" - powiedział wiceminister infrastruktury.
Gróbarczyk podkreślił, że pierwsza jednostka - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ma być oddana na przełomie 2024 i 2025 r.
Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.
Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Wiceminister Gróbarczyk dopytywany o ewentualną rewizję projektu podkreślił, że się on nie zmienił.
"Naszym celem jest realizacja kontraktu w obecnej formie, czyli trzy plus jeden" - dodał.
Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.
Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru