• <
siemens_gamesa_2022

Karstensen przeprowadza się do Gdańska. Dźwigi Kone już własnością stoczni, która chce zwiększyć produkcję

02.11.2022 23:59
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Karstensen przeprowadza się do Gdańska. Dźwigi Kone już własnością stoczni, która chce zwiększyć produkcję

Partnerzy portalu

Karstensen przeprowadza się do Gdańska. Dźwigi Kone już własnością stoczni, która chce zwiększyć produkcję - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Kupując udziały w spółce Synergia 99 polska stocznia Karstensen stała się właścicielem działki liczącej 10,5 ha, pochylni i siedmiu zielonych dźwigów Kone, charakterystycznej wizytówki Gdańska. – Przeprowadzka z Gdyni na nowe miejsce umożliwi nam zwiększenie potencjału produkcyjnego w lokalizacji, która od początku służyła budowie statków. Nie planujemy tego terenu odsprzedawać deweloperom – komentuje Tomasz Mulica, dyrektor Karstensena. 

Krążące od niedawna doniesienia medialne o kupnie spółki Synergia 99 potwierdził w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl dyrektor Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o., stoczni, która od 2018 roku prowadzi działalność w Porcie Gdynia w zakładzie produkcyjnym wynajmowanym od Vistal Offshore.

 – Mogę powiedzieć już oficjalnie, że Karstensen Shipyard Poland jest właścicielem spółki Synergia 99. Sfinalizowanie transakcji kupna jest następstwem postępowania przetargowego ogłoszonego przez Polską Grupę Zbrojeniową – potwierdza dyrektor Mulica.

Oznacza to, że stocznia stała się właścicielem majątku Synergii 99, czyli terenu (10,5 ha) z pochylniami, hali prefabrykacji i siedmiu dźwigów Kone. 

Stocznia do Gdańska oficjalnie wprowadzi się od 1 stycznia 2023 roku, bowiem do końca bieżącego roku teren spółki dzierżawi stocznia Crist (jeszcze wcześniej w tym miejscu siedzibę miał Zakład Nowych Budów stoczni Nauta).

Współpracując z Cristem rozpoczynamy działalność w Gdańsku i przymierzamy się do przeprowadzki w nowe miejsce. Już teraz w nowej lokalizacji stoi nasz statek Sille Marie o numerze budowy 471. W najbliższym czasie planujemy jego wykończenie – wyjaśnia.

Tomasz Mulica zapowiada, że planowane są remonty kupionego obiektu.

Pierwsze prace remontowe będą dotyczyły przede wszystkim poprawy stanu zaplecza socjalnego: szatni dla pracowników, łazienek, jadalni, pomieszczeń biurowych – wylicza. 

Z czasem chcemy podnieść walory estetyczne i praktyczne tego obiektu. Mam na myśli zarówno poprawę stanu elewacji hali produkcyjnej jak również poprawę stanu nawierzchni dróg i placów. Chcemy przywrócić temu miejscu drugie życie  – zapowiada dyrektor stoczni.

Wszystkie prace remontowe ze względu na specyfikę miejsca i jego walory historyczne będą ściśle konsultowane z konserwatorem zabytków. 

Dyrektor stoczni Karstensen: Obecność w Gdańsku zwiększy potencjał stoczni

Tomasz Mulica zdementował jednocześnie pogłoski mówiące o tym, że stocznia kupiła teren tylko po to, by w krótkim czasie zezłomować dźwigi i odsprzedać go deweloperom. Położenie działki jest specyficzne ze względu na sąsiedztwo powstającego projektu Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przekształcić w tkankę miejską.

– W rzeczywistości jest przeciwnie. Lokalizacja w Gdańsku pomoże nam w zwiększeniu potencjału produkcyjnego. W przeciwieństwie do zakladu w Gdyni mamy tu własne pochylnie z których będziemy wodować nasze projekty jak i  nabrzeże,  przy którym można kontynuować prace wykończeniowe – podkreśla. 

– Od czasu naszej obecności w Gdyni, czyli od 2018 roku zbudowaliśmy 25 jednostek. Nasz plan na najbliższe lata to budowa 5- 6 statków rocznie – zapowiada.

Kiedy wystartuje produkcja Karstensena w Gdańsku?

Dyrektor Mulica mówi, że rozpoczęcie pierwszych prac przy budowie nowych kadłubów  nastąpi jeszcze w tym roku, natomiast przeprowadzka powinna się zakończyć w czerwcu/lipcu 2023 roku. 

– Oznacza to, że przez część tego czasu będziemy działać i w Gdyni, i w Gdańsku. Niektóre budowy rozpoczęte w Gdyni przeniesiemy do nowego miejsca. 

Przypomnijmy, że duńska grupa Karstensen w Gdańsku obecna jest od lat 90. XX wieku. Pierwsze kontrakty na dostawy kadłubów z polskimi stoczniami podpisywała w latach 1995 – 1997 (Stocznia Cenal, Stocznia Północna, Stal-Rem).

Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022
aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.