Kupując udziały w spółce Synergia 99 polska stocznia Karstensen stała się właścicielem działki liczącej 10,5 ha, pochylni i siedmiu zielonych dźwigów Kone, charakterystycznej wizytówki Gdańska. – Przeprowadzka z Gdyni na nowe miejsce umożliwi nam zwiększenie potencjału produkcyjnego w lokalizacji, która od początku służyła budowie statków. Nie planujemy tego terenu odsprzedawać deweloperom – komentuje Tomasz Mulica, dyrektor Karstensena.
Krążące od niedawna doniesienia medialne o kupnie spółki Synergia 99 potwierdził w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl dyrektor Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o., stoczni, która od 2018 roku prowadzi działalność w Porcie Gdynia w zakładzie produkcyjnym wynajmowanym od Vistal Offshore.
– Mogę powiedzieć już oficjalnie, że Karstensen Shipyard Poland jest właścicielem spółki Synergia 99. Sfinalizowanie transakcji kupna jest następstwem postępowania przetargowego ogłoszonego przez Polską Grupę Zbrojeniową – potwierdza dyrektor Mulica.
Oznacza to, że stocznia stała się właścicielem majątku Synergii 99, czyli terenu (10,5 ha) z pochylniami, hali prefabrykacji i siedmiu dźwigów Kone.
Stocznia do Gdańska oficjalnie wprowadzi się od 1 stycznia 2023 roku, bowiem do końca bieżącego roku teren spółki dzierżawi stocznia Crist (jeszcze wcześniej w tym miejscu siedzibę miał Zakład Nowych Budów stoczni Nauta).
Współpracując z Cristem rozpoczynamy działalność w Gdańsku i przymierzamy się do przeprowadzki w nowe miejsce. Już teraz w nowej lokalizacji stoi nasz statek Sille Marie o numerze budowy 471. W najbliższym czasie planujemy jego wykończenie – wyjaśnia.
Tomasz Mulica zapowiada, że planowane są remonty kupionego obiektu.
Pierwsze prace remontowe będą dotyczyły przede wszystkim poprawy stanu zaplecza socjalnego: szatni dla pracowników, łazienek, jadalni, pomieszczeń biurowych – wylicza.
Z czasem chcemy podnieść walory estetyczne i praktyczne tego obiektu. Mam na myśli zarówno poprawę stanu elewacji hali produkcyjnej jak również poprawę stanu nawierzchni dróg i placów. Chcemy przywrócić temu miejscu drugie życie – zapowiada dyrektor stoczni.
Wszystkie prace remontowe ze względu na specyfikę miejsca i jego walory historyczne będą ściśle konsultowane z konserwatorem zabytków.
Dyrektor stoczni Karstensen: Obecność w Gdańsku zwiększy potencjał stoczni
Tomasz Mulica zdementował jednocześnie pogłoski mówiące o tym, że stocznia kupiła teren tylko po to, by w krótkim czasie zezłomować dźwigi i odsprzedać go deweloperom. Położenie działki jest specyficzne ze względu na sąsiedztwo powstającego projektu Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przekształcić w tkankę miejską.
– W rzeczywistości jest przeciwnie. Lokalizacja w Gdańsku pomoże nam w zwiększeniu potencjału produkcyjnego. W przeciwieństwie do zakladu w Gdyni mamy tu własne pochylnie z których będziemy wodować nasze projekty jak i nabrzeże, przy którym można kontynuować prace wykończeniowe – podkreśla.
– Od czasu naszej obecności w Gdyni, czyli od 2018 roku zbudowaliśmy 25 jednostek. Nasz plan na najbliższe lata to budowa 5- 6 statków rocznie – zapowiada.
Kiedy wystartuje produkcja Karstensena w Gdańsku?
Dyrektor Mulica mówi, że rozpoczęcie pierwszych prac przy budowie nowych kadłubów nastąpi jeszcze w tym roku, natomiast przeprowadzka powinna się zakończyć w czerwcu/lipcu 2023 roku.
– Oznacza to, że przez część tego czasu będziemy działać i w Gdyni, i w Gdańsku. Niektóre budowy rozpoczęte w Gdyni przeniesiemy do nowego miejsca.
Przypomnijmy, że duńska grupa Karstensen w Gdańsku obecna jest od lat 90. XX wieku. Pierwsze kontrakty na dostawy kadłubów z polskimi stoczniami podpisywała w latach 1995 – 1997 (Stocznia Cenal, Stocznia Północna, Stal-Rem).
Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"