• <
gryfia_70lat

Herbert w dziewiczej podróży wpływa na Bałtyk – nowy rozdział w ofercie Chipolbroku

15.05.2022 09:26
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Herbert w dziewiczej podróży wpływa na Bałtyk – nowy rozdział w ofercie Chipolbroku

Partnerzy portalu

Herbert w dziewiczej podróży wpływa na Bałtyk – nowy rozdział w ofercie Chipolbroku - GospodarkaMorska.pl

Nowy nabytek Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego – 62-tysięcznik m/v Herbert w swoim dziewiczym rejsie pojawił się kilka dni temu na Morzu Bałtyckim. Statek jednak nie zawinie do żadnego z polskich portów, ale prowadził wyładunek w portach Szwecji. Stąd w swoją kolejną podróż uda się do Hiszpanii, a następnie powróci tradycyjną trasą przez Morze Śródziemne, Kanał Sueski i dalej finalnie do Chin.

M/v Herbert to drugi z serii czterech zamówionych przez Chipolbrok w kwietniu 2020 roku udźwigowionych statków wielozadaniowych. Pierwszym był m/v Tai Xing oddany do eksploatacji w grudniu 2021 roku. Według źródeł rynkowych są to największe statki typu mpp heavy lift na rynku. Z kolei na początku maja bieżącego roku swoją pierwszą podróż rozpoczął trzeci z serii statków – m/v Pilecki. Te wielozadaniowe jednostki przeznaczone są do przewożenia ładunków ciężkich i ponadgabarytowych (ang. multi-purpose heavy lift), ale również ładunków półmasowych (ang. breakbulk) i suchych masowych (ang. dry bulk).

Nowe rynki, nowe otwarcie i znacznie większe możliwości

– Chipolbrok wprowadzając nowe jednostki miał na celu chęć zbilansowania rynków ładunkowych, które na przestrzeni ostatnich 20 lat bardzo się zmieniły. Otóż Chiny są obecnie w stanie eksportować olbrzymie ilości ładunków ciężkich i inwestycyjnych. Z kolei import tego kraju opiera się głównie na niezbędnych dla funkcjonowania tej gospodarki różnorodnych surowcach masowych – tłumaczy specyfikę współczesnego rynku żeglugowego Janusz Kuźmicki – Commercial Manager w gdyńskim oddziale Chipolbroku.

I chęć wykorzystania właśnie takiego trendu wpłynęła na poczynione przez armatora najnowsze inwestycje. Stąd też nowe statki nie biorą udziału w tradycyjnych liniowych serwisach armatora, które obsługiwane są przez inne jednostki wielozadaniowe Chipolbroku o nośności 30 – 32 tysiące ton typu „Władysław Orkan” oraz „Chipolbrok Pacific”. Rejsy nowych nabytków nie opierają się zatem na stałych portach liniowych, do których oferuje zawinięcia Chipolbrok właśnie za pomocą dotychczas posiadanej floty statków wielozadaniowych.  

Najnowsze statki klasy Tai Xing, którego reprezentantem jest również Herbert, oprócz możliwości przewozu szerokiej gamy ładunków project cargo, idealnie jak już wspomniano nadają się również do przewozu towarów masowych. Taki właśnie model dywersyfikacji przewozów zaczął się sprawdzać już w pierwszych wykonanych rejsach. Stąd też armator szerzej zapatruje się na eksplorację rynków Ameryki Południowej, która posiada bogate zasoby surowców naturalnych i produktów naturalnych, które w znacznych ilościach potrzebne są w Azji.

Nowoczesny i jeszcze bardziej wielozadaniowy kolos już w akcji

M/v Herbert zwodowany został jako nowa budowa numer CX0697 w dniu 29 lipca 2021 roku w dwudziestą trzecią rocznicę śmierci pisarza, na którego cześć nazwano statek. Z kolei 18 lutego 2022 nastąpiła oficjalna  uroczystość nadania imienia jednostce, co miało na celu uczczenie wielkiego polskiego poety, eseisty i dramaturga – Zbigniewa Herberta. Statek został oddany do eksploatacji przed czasem w marcu 2022 roku. Pierwotnie planowano, że miał to być kwiecień.

Statek jak każdy inny z tej serii wyposażony jest w cztery dźwigi usytuowane na lewej burcie, które w tandemie mogą unieść ładunki o wadze aż 300 ton. Konstrukcja kadłuba jest odpowiednio wzmocniona do przewożenia ładunków ciężkich. Statek posiada 5 ładowni, których pojemność przewidziana teoretycznie w wyliczeniach konstruktorów statku dla ładunku ziarna wynosi niebagatelne 74 829 m3. Zresztą paleta możliwych do przewiezienia towarów jest bardzo szeroka. Oprócz wspomnianych ładunków ciężkich i ponadgabarytowych statek może również przewozić stałe ładunki masowe, w tym te zaklasyfikowane jako niebezpieczne, ale również ładunki drobnicowe i półmasowe, tj.: stal w zwojach, pulpę papierową i wiele innych. Na swoich pokładach statek może też przewozić kontenery.

Ale to nie koniec nowinek w Chipolbroku. Wyposażenie nowego statku jest bowiem bardzo nowoczesne i opiera się na aktualnych trendach w produkcji statków handlowych. Silnik główny marki MAN - B&W jednostki przystosowany jest do wymogów IMO Tier III, dotyczących jakości emitowanych spalin, tj. ich oczyszczania za pomocą zastosowania wysokociśnieniowego systemu katalizatorów (HPSCR). Moc silnika głównego jednostki to aż 10 877 KM.


Gospodarka Morska

Pierwsza szczęśliwa i efektywna podróż

Nowy nabytek Chipolbroku – m/v Herbert kończy właśnie swoją pierwszą podróż z Chin. Wraz z drugim statkiem tego typu, tj. m/v Tai Xing przewiózł do szwedzkich portów partie części do elektrowni wiatrowych.

Jak mówi dyrektor ds. żeglugowych Chipolbroku Radosław Chmieliński:

– W przypadku m/v Herbert w szwedzkiej Udevalli oraz Karlshamn wyładowano części 6 elektrowni wiatrowych o mocy 6,2 MW każda, a więc łącznie 37MW. Ładunek ten jest częścią jeszcze większego projektu. Kolejna duża, całostatkowa partia ładunkowa w ramach tego projektu przypłynęła do portu Uddevalla na bliźniaczym do Herberta statku m/v Tai Xing, który aktualnie jest również w trakcie wyładunku w tym porcie. W niedalekiej przyszłości spodziewane są następne transporty wchodzące w skład tej farmy wiatrowej, które będą transportowane statkami Chipolbroku.

Herbert właśnie dopiero co zakończył wyładunek w porcie Karlshamn. W swoją kolejną podróż zmierza ku hiszpańskiemu portowi Huelva, gdzie zakontraktowano już przewóz ładunku koncentratu miedzi w wielkości około 55 tysięcy ton. Wolumen tego ładunku zostanie rozdysponowany aż na trzy chińskie porty.

Kolejny statek już niebawem w eksploatacji

Kolejny, bo trzeci z serii statków o nazwie Pilecki na początku maja ładował ładunki inwestycyjne w Szanghaju i również wyrusza niebawem w swoją dziewiczą podróż, która odbędzie się według podobnego jak pozostałe podróże scenariusza: ładunki inwestycyjne a potem masowe. Co ciekawe na statek ładuje się obecnie cało-okrętowy ładunek fabryki szczepionek (także przeciw SARS Covid-19). Ten nietypowy towar ma być przewieziony do marokańskiego portu Casablanca, a po montażu ma zapewnić możliwość zaopatrzenia w szczepionki 60% zapotrzebowania kontynentu afrykańskiego.

Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne m/s Herbert:

    • Numer IMO: 9931551
    • Numer MMSI: 636020696
    • Bandera, port macierzysty: Liberia, Monrovia
    • Budowa: Chiny, Stocznia Chengxhi Shipyard Co. Ltd., Jiangyin JS
    • Rok budowy: 2022
    • DWT: 62 000
    • Klasyfikator podczas budowy: tzw. system dual class – PRS/DNV
    • GT: 39 433
    • Długość:  199,99 m
    • Szerokość: 32,26 m
    • Zanurzenie: 13,5 m
    • Prędkość eksploatacyjna: 14,5 węzła
    • Ilość załogi: 22 osoby

Chipolbrok podjął niewątpliwie ciekawe wyzwanie polegające na próbie znalezienia kompromisu pomiędzy rosnącym rynkiem ładunków ponadgabarytowych a dużymi partiami ładunków masowych przewożonych pomiędzy głównymi rynkami handlu światowego. Dzięki temu firma umocni swoją pozycję jako jeden z głównych graczy na rynku przewozów multi-purpose. Zmieniający się świat wymaga nowego spojrzenia na ten segment żeglugi i poszukiwania nowych ścieżek rozwoju.



Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.