Szwedzka firma żeglugowa Furetank ujawniła, że jej dwupaliwowy tankowiec Fure Valö wykonał pierwszy rejs na nowej mieszance paliwowej od firmy Equinor zawierającej zużyty olej kuchenny.
Jednostka wykonała rejs w obie strony z Mongstad w Norwegii do Reykjaviku na Islandii na mieszance stworzonej przez Equinor, składającej się w 30% paliwa odnawialnego i 70% oleju napędowego z rafinerii w Mongstad. Łącznie statek przepłynął ponad 2800 km. Wstępne wyniki okazały się zadowalające, gdyż nie wykryto żadnego negatywnego wpływu na wydajność lub zużycie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym dla statków morskich. Testy wykazały, że mieszanka przynosi certyfikowaną redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 87,5% w stosunku do jej odpowiednika w postaci paliwa kopalnego.
Equinor od pewnego czasu eksperymentował z mieszankami paliw, które zapewniałyby niską emisyjność, a przy tym zapewniały korzyści na poziomie wydajności oraz kosztów. Poszukując partnera do testów zdecydował się na przeprowadzenie testu w ścisłej współpracy z firmą Furetank, znaną z zaangażowania w rozwój zeroemisyjnej energetyki, w tym użycia paliw ze źródeł odnawialnych i biopaliw. Wstępne wyniki pokazują, że odnawialne paliwa, w połączeniu z produktami rafinowanymi, mogą przyczynić się do znacznej redukcji emisji w żegludze handlowej.
- Pełnienie roli testerów dla tego nowego paliwa o niższej emisji jest dla nas ważną i zaszczytną misją. Nawet jeśli dziś przede wszystkim napędzamy nasze statki dwupaliwowe LNG/LBG lub olejem napędowym, są one zaprojektowane tak, aby były elastyczne, odporne na przyszłość i łatwo można byłoby przekształcić w zasilanie dowolnym paliwem, które okaże się właściwym wyborem na drodze ku wyeliminowaniu CO2 z użycia - powiedział dyrektor generalny Furetank Lars Höglund.
Wszystkie statki z serii Furetank Vinga mają zdolność do pracy na podwójnym paliwie. Są wyposażone w silnie izolowane zbiorniki paliwowe ze stali nierdzewnej na pokładzie, przeznaczone do przechowywania skroplonego gazu pod ciśnieniem. Zbiorniki te mogą również przechowywać np. amoniak lub wodór, często wymieniane jako potencjalne zrównoważone paliwa przyszłości, które zastąpią kopalne. Według szwedzkiego armatora, zmiana paliwa wymaga jedynie niewielkiej przebudowy silników statku.
Furetank planuje rozbudowę swojej serię tankowców Vinga. Po ostatnim zamówieniu złożonym we wrześniu tego roku, flota Furetank obejmuje łącznie 15 statków.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów