Włoska firma z branży stoczniowej podpisała kontrakt na budowę dwóch kolejnych fregat dla US Navy. W jej stoczni Fincantieri Marine Marinette, znajdującej się w USA, zostało zaplanowanych sześć okrętów tej klasy. Aktualnie trwa budowa pierwszej z nich.
Departament Obrony USA ogłosił, że spółka zależna Fincantieri, Fincantieri Marinette Marine (FMM), otrzymała kontrakt o wartości ponad miliarda dolarów na budowę piątej i szóstej fregaty typu Constellation dla sił morskich państwa. W ten sposób ma nastąpić odrodzenie jednostek tej klasy w US Navy, które od czasu serii typu Oliver Hazard Perry nie były budowane. Kontrakt na główną fregatę z opcją na łącznie dziewięć jednostek (za dopłatą) podpisano w 2020 roku na łączną kwotę 5,5 mld dolarów. W tej cenie zawierało się także wsparcie okrętów w trakcie służby w kwestii remontów i modernizacji oraz szkolenie załóg.
To że USA planują budowę sześciu okrętów klasy fregata było wiadomo wcześniej, niemniej dopiero 24 maja została podpisana umowa na ich fizyczną budowę, wraz z podaniem kwoty. Pozwoli to stoczni na zaplanowanie i finansowanie dostaw systemów oraz części, a także zakolejkowanie budowy i tym samym zapewni pracę w zakładzie przez cały okres lat 20-tych i 30-tych.
Jak podała firma, Fincantieri, jest wygrana w tym przetargu była efektem wyróżnienia się na tle konkurencji dzięki projektowi uznanemu za najbardziej innowacyjny i najnowocześniejszy. Propozycja opierała się opiera na platformie fregaty FREMM, budowanej także dla francuskiej i włoskiej marynarki Wojennej. Aktualnie trwa budowa odpowiednio serii typu Aquitaine dla Marine nationale (osiem jednostek) w zakładach Naval Group i typu Carlo Bergamini dla Marine Militare (10 jednostek z opcją na dwie kolejne), za co odpowiada Fincantieri. Oprócz tego trzy jednostki trafiły do floty egipskiej a jedna do marokańskiej. Okręty mają wyróżniać się dużymi możliwościami adaptacyjnymi, stąd powstają w wielu wariantach, dedykowane zwalczaniu określonego rodzaju zagrożeń (powietrzne, nawodne, podwodne i wielozadaniowe).
We are pleased to announce that #FincantieriMarinetteMarine (FMM), one of our American shipyards, and part of our U.S. subsidiary, #FincantieriMarineGroup (FMG), has been awarded a contract to build the fifth and sixth Constellation-class frigates for the @USNavy.
— Fincantieri (@Fincantieri) May 24, 2024
The contract,… pic.twitter.com/fjCLDmeBKr
Przypomnijmy, że 12 kwietnia br. odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę pierwszej z fregat dla USA, przyszłego USS Constellation (FFG-62). Nowe okręty dla US Navy będą miały 151,18 metra długości i 7 400 ton maksymalnej wyporności, co czyni je największymi jednostkami serii FREMM, gdyż francuskie mają odpowiednio 142 metry długości i ok. 6 200 ton wyporności, natomiast włoskie 144,2 metry długości i 6 700 ton wyporności. Napęd będzie dieslowo-gazowy (CODLAG), zapewniając prędkość do 26 węzłów i zasięg do 6 000 mil morskich przy wynoszącej 16 węzłów. Załoga ma liczyć 140 osób, z możliwością zwiększenia do nawet 200 w zależności od celów misji. W wyposażeniu znajdą się system zarządzania walką Combatss-21 (oparty na AEGIS), system walki podwodnej AN/SQQ-89(V)15, radar wykrywania zagrożeń powietrznych AN/SPY-6(V)3 (EASR) i powierzchniowych AN/SPS-73(V)18. Do tego również sonary, w tym wielofunkcyjny sonar holowany TB-37 i sonar niskiej częstotliwości Thales Group CAPTAS-4. Na uzbrojenie będą się składać armata morska Mk 110 kal. 67 mm na pociski Advanced Low Cost Munition Ordnance (ALaMO), karabiny maszynowe serii M2 i pochodne, wyrzutnie 32 Mk 41 VLS dla rakiet przeciwokrętowch, prawdopodobnie: RIM-162 ESSM Block 2, RIM-174 Standard ERAM, RIM-66 SM-2 Block 3C oraz wyrzutnie Mk 49 dla pocisków przeciwpowietrznych RIM-116 Rolling Airframe. Wewnątrz okrętu znajdą się hangary do obsługi śmigłowca MH-60R Seahawk i bezzałogowców, ponadto też na pokładzie będzie też lądowisko i wyposażenie do obsługi jednostek latających. Do tego też załoga fregaty otrzyma szybkie łodzie motorowe o sztywnym kadłubie, mających długość 7 i 11 metrów.
Stocznia Fincantieri Marine Marinette, znajdująca się w mieście Marinette w stanie Wisconsin, jest głównym zakładem Fincantieri Marine Group (FMG), która kontroluje także dwie inne stocznie zlokalizowane nad Wielkimi Jeziorami, Fincantieri Bay Shipbuilding i Fincantieri Ace Marine. Firma obsługuje klientów komercyjnych i rządowych w USA i jest zaangażowana także w program Littoral Combat Ships (LCS) dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych oraz program Multi-Mission Surface Combatants (MMSC) dla Królestwa Arabii Saudyjskiej w ramach amerykańskiego planu Foreign Military Sales. W przypadku jednostek klasy LCS wiąże się to z budową okrętów typu Freedom, uważanych powszechnie za nieudane z racji na niespełnienie oczekiwań przez władze USA, które część z nich zdecydowały się wycofać po rekordowo krótkim czasie. Niemniej seria ma zostać zakończona, a doświadczenie stoczni zostanie wykorzystane przy budowie fregat.
Choć stocznia może cieszyć się z finalizacji umowy, budowie fregat typu Constellation towarzyszyły kontrowersje. Pentagon poinformował o zmianie terminu dostawy wspomnianej jednostki. Pierwotnie miało to nastąpić w 2026 roku. Z powodu wielu czynników, jak wyzwania projektowe (w przypadku okrętów dla USA zmiany są na tyle duże, że "zgodność" z choćby włoskimi okrętami wynosi zaledwie 15%) oraz braki kadrowe w stoczni, okręt ma zostać przekazany zamawiającemu trzy lata później, w 2029 roku. Aby przeciwdziałać problemom branży, rząd USA wsparł stocznię kwotą w wysokości 50 mln dolarów, co ma także ożywić łańcuch dostaw. Zarówno Departament Obrony, jak i stocznia w Marinette oczekują, że po przezwyciężeniu wyzwań konstrukcyjnych budowa kolejnych okrętów serii będzie przebiegać zdecydowanie sprawniej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów