W Abu Dabi odbyło się 20 maja podpisanie umowy przez włoską stocznię Fincantieri z dostawcą technologii obronnych Edge. Utworzona spółka joint venture Maestral ma budować nowoczesne okręty dla zainteresowanych sił morskich, a pierwszym zleceniem ma być realizacja dużego zamówienia dla straży wybrzeża Zjednoczonych Emiratów Arabskich na 10 patrolowców o wartości 400 mln euro.
Ceremonia podpisania umowy odbyła się w obecności szejka Khaleda bin Mohameda bin Zayeda Al Nahyana. Wzięli w niej udział Faisal Al Bannai, Prezes Edge Group, Matteo Perego di Cremnago, włoski Podsekretarz Stanu, adm. Enrico Credendino, szef Marynarki Wojennej Włoch, Hamad Al Marar, Dyrektor Zarządzający w Edge Group, fr Pierroberto Folgiero, prezes i dyrektor Zarządzający w Fincantieri oraz dr Dario Deste, dyrektor generalny Działu Okrętowego w Fincantieri.
- W ciągu zaledwie trzech miesięcy od pierwszego ogłoszenia utworzenia tego wyjątkowego przedsięwzięcia z Fincantieri, ogłaszamy teraz znaczące krajowe zamówienie na te wyrafinowane OPV, które zostaną zbudowane zarówno tutaj, w naszych stoczniach w Abu Zabi, jak i we Włoszech. Nie tylko pokazuje to szybkość, z jaką EDGE i jej partnerzy mogą działać, oraz zasoby, które możemy zmobilizować, ale w pełni podkreśla naszą strategię międzynarodowego wzrostu eksportu poprzez wzajemnie korzystne partnerstwa, wymianę wiedzy i doświadczenia oraz ciągłe dążenie do doskonałości technologicznej poprzez innowacje. Otwiera to również możliwości dla Maestral do promowania szerokiego portfolio różnorodnych rozwiązań morskich, w tym pełnej serii zaawansowanych technologicznie statków, dla marynarki wojennej i straży przybrzeżnej na całym świecie - wskazał Faisal Al Bannai, prezes Edge Group
- Z dumą ogłaszamy utworzenie Maestral i pierwsze duże zamówienie od początku naszej współpracy z Edge Group. Dzisiejsze podpisanie umowy stanowi konkretny dowód na to, że to wspólne przedsięwzięcie jest platformą przemysłową o wielkiej wartości, która pozwoli nam nie tylko wykorzystać możliwości pojawiające się na strategicznym rynku, takim jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, ale także dalej rozwijać nasze możliwości handlowe, tworząc w ten sposób nowe i ważne możliwości rozwoju i ekspansji w międzynarodowym sektorze obronnym w związku z platformą eksportową Abu Dhabi - zaznaczył Pierroberto Folgiero, prezes i dyrektor zarządzający Fincantieri.
There is great strength in strong partnerships, both new and old. Today we are very pleased to announce that we have signed an agreement for the MAESTRAL joint venture with EDGE, one of the world’s leading advanced technology and defense groups. The signing was followed by an… pic.twitter.com/PjcHeAFCWA
— Fincantieri (@Fincantieri) May 20, 2024
W ramach rozpoczętej działalności obie firmy zbudują patrolowce dla ZEA. Będą to jednostki oparte na serii oznaczonej jako P51MR, opartej na starszym typie Saettia/Diciotti, wykorzystywanej przez włoskie, maltańskie i panamskie służby morskie. Mają 51 metrów długości i charakteryzują się modułowym rozwiązaniem w celu dostosowania do różnych zadań. Do tego ich kadłuby mają cechować się stabilnością w trudnych warunkach morskich, niską sygnaturą sygnału radarowego i wielozadaniowością. Wyporność starszych jednostek wynosi ok. 390 ton, a załoga liczy 29 osób. Patrolowce osiągają prędkość do 40 węzłów. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne MTU 16V538TIB93 o mocy 13 000 kW, trzy generatory Isotta Fraschini L1306 T2 ME, z mocą 150 kW każdy oraz cztery wały ze śrubami napędowymi o zmiennym skoku. Zasięg działania jednostek to 1800 mil morskich. Choć wyposażenie i uzbrojenie może się różnić w zależności od podserii i oczekiwań klienta, biorąc też pod uwagę wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych, w wyposażeniu znajdą się najpewniej radary nawigacyjne i system kierowania ogniem, a także automatyczna armata morska i karabiny maszynowe.
Spółka joint verture Maestral ma koncentrować się na sprzedaży i inżynierii w zakresie projektowania i serwisu jednostek nawodnych, zapewniając jednocześnie możliwości zatrudnienia dla zatrudniania wysoko wykwalifikowanej kadry morskiej w zakresie inżynierii budowy statków i okrętów, systemów pokładowych oraz uzbrojenia. Edge posiada 51% udziałów w przedsięwzięciach, w tym zamówieniach dla wybranych państw członkowskich NATO oraz spoza sojuszu. Do tego dochodzi komercyjny portfel zamówień o wartości blisko 30 miliardów euro.
Chińscy hakerzy infekują europejskie statki
Poszło z dymem. Wysadzili platformę w suchym doku [WIDEO]
"Ratownik" po amerykańsku. Zwodowano nowy okręt ratowniczy dla sił morskich USA
Tärntank zamawia dziesiąty hybrydowy chemikaliowiec od Kongsberg Maritime
Pływająca pogłębiarka rozpocznie pracę na Mierzei Wiślanej
Port w Kłajpedzie wzmacnia swoją flotę, zamawiając dwie hybrydowe łodzie pilotowe