• <
nauta_2024

Babcock nie próżnuje i doposaża kolejną fregatę typu 31, przyszły HMS Active

10.05.2024 13:31 Źródło: Babcock
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Babcock nie próżnuje i doposaża kolejną fregatę typu 31, przyszły HMS Active

Partnerzy portalu

Fot. Babcock

Zespół w szkockiej stoczni w Rosyth zakończył niedawno szereg kluczowych prac na drugiej fregacie typu 31, przyszłym HMS Active. To drugi okręt z najnowszej serii fregat dla Royal Navy. Obok trwają intensywne prace poprzedzające wodowanie pierwszej jednostki tego typu, HMS Venturer.

W trakcie wykonywanych prac stoczniowcy przygotowywali siłownię okrętową do przyjęcia jednego z głównych silników. Odbył się także czterotygodniowy cykl czyszczenia i malowania przyszłego pomieszczenia, gdzie będzie instalowano kluczowe wyposażenie napędowe.

HMS Active to druga z pięciu zaplanowanych fregat typu 31 (określanego też jako Inspiration). Jej budowa rozpoczęła się 24 stycznia 2023 roku, natomiast położenie stępki miało miejsce 16 sierpnia tego samego roku. W tym drugim wydarzeniu brali udział m.in. przedstawiciele PGZ Stoczni Wojennej. Kolejne jednostki tej serii to HMS Formidable, HMS Bulldog i HMS Campbeltown.

Nowe fregaty mają wzmocnić potencjał sił morskich Royal Navy i wprowadzić je w najnowsze rozwiązania technologiczne. Powstają równolegle wraz z fregatami do zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW) typu 26. Stworzony przez Babcock projekt Arrowhead 140 jest podstawą pod budowę okrętów także dla sił morskich Polski i Indonezji. Aktualnie w każdym z tych państw już trwa budowa przeznaczonych dla nich jednostek. Wstępnie zaplanowano zbudowanie dziesięciu, w tym pięciu dla Wielkiej Brytanii, trzech dla Polski (program "Miecznik") i dwóch dla Indonezji. Do służby mają wchodzić pod koniec lat 20-tych i na początku 30-tych XXI wieku. Z racji na zewnętrzne podobieństwo budowa brytyjskich jednostek jest interesująca dla polskich specjalistów, jako że pozwala wyobrazić sobie, jak będą wyglądać okręty dla polskiej Marynarki Wojennej w trakcie kolejnych etapów powstawania.

Zaplanowane okręty mają stopniowo zastępować starsze, budowane w latach 1990-2002 fregaty Typ 23. Oparte na projekcie Arrowhead 140, będą miały 138,7 metrów długości i wyporność wynoszącą 5 700 ton. Zasięg ma wynosić 9000 mil morskich, a prędkość sięgać do 28 węzłów. W zależności od konfiguracji i wyposażenia, ilość członków załogi ma wahać się od 80 do 100, a w maksymalnym wariancie do 160. Przy tych rozmiarach świadczy to o znacznej informatyzacji oraz automatyzacji technologii, jaka ma znaleźć się na tych okrętach. Dwupaliwowy napęd mają stanowić cztery silniki diesla Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 (8,2 MW) oraz cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B (900 kW). W wyposażeniu znajdzie się radar Thales NS110, system zarządzania walką Tacticos, zintegrowany system nawigacji i mostka nawigacyjnego dla okrętów od Raytheon, radary nawigacyjne Terma Scanter i Raytheon NSX, system łączności satelitarnej Viasat Ultrahigh-frequency, a także Sonar 270 przeznaczony do obrony okrętów nawodnych (SSTD). Uzbrojenie mają stanowić  24 pionowe wyrzutnei rakiet przeciwlotniczych Sea Ceptor, automatyczny system artyleryjski Mk 110 57 mm, dwa działka automatyczne Mk 4 40 mm, cztery karabiny maszynowe 7,62 mm, cztery karabiny maszynowe M134 Minigun, a także wyrzutnie pionowego startu (VLS) Mark 41.

Fot. Babcock

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.