• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Jak prezentuje się bliźniak "Miecznika", HMS Venturer? Okręt odwiedziła matka chrzestna, księżniczka Anna

11.04.2024 13:46 Źródło: Royal Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Jak prezentuje się bliźniak "Miecznika", HMS Venturer? Okręt odwiedziła matka chrzestna, księżniczka Anna

Partnerzy portalu

Fot. Royal Navy

Z wizytą do stoczni Babcoock w Rosyth przybyła księżniczka królewska Anna, siostra króla Wielkiej Brytanii Karola III. Zapoznała się z stanem budowy pierwszej fregaty typu 31 (określanej też jako typ Inspiration), która podobnie jak okręty programu "Miecznik" opiera się na platformie Arrowhead 140. Spotkała się także z budującymi jednostkę stoczniowcami oraz przyszłą załogą HMS Venturer.

Przedstawicielka rodziny królewskiej podobnie jak jej brat jest związana z morskim rodzajem sił zbrojnych. Pojawia się podczas państwowych uroczystości w mundurze, pełni honorowe funkcje m.in. dowódcy bazy Royal Navy w Portsmouth oraz komendanta służby kobiet w siłach morskich. Jest także matką chrzestną okrętu desantowego-doku HMS Albion (L14), będącego w służbie od 2001 roku. Będąc w tej roli będzie stale zapraszana jako gość honorowy w ramach kluczowych wydarzeń z życia okrętu i jego załogi, w tym chrztu oraz oddania do użytku, wyjść na misje oraz rocznic działalności.

Więcej o związkach obecnego króla Wielkiej Brytanii z morskim rodzajem sił zbrojnych pisaliśmy w tekście pt. Dziś koronacja króla Karola III. Nowy władca Wielkiej Brytanii służył w Royal Navy.

Wyjątkowy gość został oprowadzony po terenie stoczni przez prezesa Babcock, Davida Lockwooda. Przedstawił jej także pracowników zaangażowanych w program okrętów typu 31 w Wielkiej Brytanii, a także wspierających podobnych jednostek w Polsce. Podkreślono przy tym, że dla polskiej Marynarki Wojennej powstają trzy podobne, wielozadaniowe fregaty.

- To był zaszczyt powitać Jej Królewską Wysokość Księżniczkę Królewską jako matkę chrzestną w naszym zakładzie w Rosyth, gdzie zobaczyła postępy w pracach nad HMS Venturer. Program Inspiration jest ważnym wkładem do brytyjskiej obronności. Babcock jako partner w zakresie budowy tych zdolności, z dumą dostarcza te okręty do floty Royal Navy, zapewniając jednocześnie wiele możliwości w brytyjskim łańcuchu dostaw i w lokalnych społecznościach, w tym ponad 1000 nowych miejsc pracy w Rosyth w ciągu najbliższych czterech lat - podkreślił David Lockwood.


Fot. Royal Navy

Podczas wizyty księżniczka miała okazje zobaczyć kadłub okrętu od środka oraz samą halę kadłubową i montażową. Prace są już na tyle zaawansowane, że został pomalowany jego dziób.
Budowa fregaty trwa już ponad dwa lata, a kadłub i znaczna część nadbudówki zostały ukończone w ogromnym, najnowocześniejszym zakładzie montażowym, w którym firma Babcock buduje wszystkie pięć okrętów typu 31. Jeszcze w tym roku fregata ma zostać zwodowana, a w kolejnym wcielona do służby. Będzie więc pierwszą jednostką opartą na platformie Arrowhead 140 od Babcock, która rozpoczęła regularną działalność. Na razie kolejne etapy budowy i wyposażania są stale śledzone przez specjalistów z racji na to, że podobne okręty są budowane w Polsce i Indonezji, więc brytyjski jest tu niejako wzorem, mimo różnic w projektach.

Na zakończenie wizyty księżniczka królewska wręczyła dwa Medale za Długoletnią Służbę i Dobre Zachowanie dwóm członkom przyszłej załogi HMS Venturer, która obecnie liczy 12 osób, a do jej zadań należy przede wszystkim nadzorowanie prac związanych z budową oraz doposażaniem jednostki, oraz szkoleniem z obsługi systemów.


Fot. Royal Navy

- To zaszczyt dla HMS Venturer mieć Jej Królewską Wysokość Księżniczkę Królewską jako matkę chrzestną. Jest inspirującą osobą i nadaje się do tego, by poprowadzić typ 31 do służby wraz z załogą okrętu. Dzisiejsza wizyta przypada na okres przejściowy między podniesieniem ostatnich dużych sekcji w hali budowy a początkiem wyposażania przed wodowaniem pod koniec roku. Po raz kolejny witamy Jej Królewską Wysokość w rodzinie Royal Navy - powiedział kmdr por. Chris Cozens, jeden z członków załogi fregaty.

W ubiegłym roku rozpoczęto budowę kolejnej jednostki z serii, przyszłego HMS Active, a prace nad nim odbywają się jednocześnie obok tych na HMS Ventuter. Gdy pierwsza jednostka zostanie zwodowana, druga zajmie jej miejsce na terenie hali kadłubowej. W międzyczasie rozpocząć się powinna budowa trzeciego okrętu z serii, HMS Formidable. W ten sposób ma zostać utrzymana ciągłość pracy stoczniowców na wszystkich etapach robót.

Fot. Babcock


Zaplanowane okręty mają stopniowo zastępować starsze, budowane w latach 1990-2002 fregaty Typ 23. Oparte na projekcie Arrowhead 140, będą miały 138,7 metrów długości i wyporność wynoszącą 5 700 ton. Zasięg ma wynosić 9000 mil morskich, a prędkość sięgać do 28 węzłów. W zależności od konfiguracji i wyposażenia, ilość członków załogi ma wahać się od 80 do 100, a w maksymalnym wariancie do 160. Przy tych rozmiarach świadczy to o znacznej informatyzacji oraz automatyzacji technologii, jaka ma znaleźć się na tych okrętach. Dwupaliwowy napęd mają stanowić cztery silniki diesla Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 (8,2 MW) oraz cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B (900 kW). W wyposażeniu znajdzie się radar Thales NS110, system zarządzania walką Tacticos, zintegrowany system nawigacji i mostka nawigacyjnego dla okrętów od Raytheon, radary nawigacyjne Terma Scanter i Raytheon NSX, system łączności satelitarnej Viasat Ultrahigh-frequency, a także Sonar 270 przeznaczony do obrony okrętów nawodnych (SSTD). Uzbrojenie mają stanowić  24 pionowe wyrzutnei rakiet przeciwlotniczych Sea Ceptor, automatyczny system artyleryjski Mk 110 57 mm, dwa działka automatyczne Mk 4 40 mm, cztery karabiny maszynowe 7,62 mm, cztery karabiny maszynowe M134 Minigun, a także wyrzutnie pionowego startu (VLS) Mark 41.

Okręty oparte na platformie Arrowhead 140 powstają również w Polsce (trzy) i Indonezji (dwie), gdzie w każdym z tych państw rozpoczęto w ubiegłym roku budowę prototypowych okrętów. W związku z polskim programem "Miecznik" są prowadzone prace nad przyszłym ORP Wicher. Cięcie blach miało miejsce 16 sierpnia ub.r., natomiast położenie stępki odbyło się 31 stycznia tego roku. Wszystkie te uroczystości odbyły się w PGZ Stocznia Wojenna S.A. w Gdyni. Jego wodowanie jest zaplanowane na 2026 rok, a przekazanie zamawiającemu trzy lata później. Babcock jest partnerem polskiej stoczni, obie współpracują m.in. w ramach regularnych spotkań oraz programu kształcenia kadr stoczniowych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.