Dwa wiodące koncerny zbrojeniowe połączyły siły w Australii, współpracując w celu spełnienia kluczowych wymagań w zakresie zapewnienia zdolności dla atomowych okrętów podwodnych, ktore w przyszłości znajdą się w wyposażeniu Royal Australian Navy.
Partnerstwo to ma łączyć w sobie wiodące na świecie doświadczenia z Australii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych w zakresie budowy okrętów i wyposażenia do nich. Opiera się również na umowie między obiema firmami o partnerstwie w Wielkiej Brytanii i USA w zakresie likwidacji obiektów jądrowych, a także składowania radioaktywnych odpadów w zakresie bezpieczeństwa narodowego. Babcock i HII będą współpracować w celu opracowania optymalnych modeli zdolności okrętów podwodnych o napędzie atomowym, w tym wymaganych do nich infrastruktury, zdolności utrzymania i możliwości rozwojowych, wspierając tym program AUKUS (nazwa pochodzi od Australia, United Kingdom i USA, czyli państwa zaangażowane w przedsięwzięcie). Strony zaangażują również australijski przemysł w celu optymalizacji konkretnych zestawów rozwiązań i zapewnienia prawdziwej oferty trójstronnej, choćby w zakresie szkolenia kadr i utrzymywania miejsc pracy.
- Współpraca z HII w Australii w celu wsparcia kluczowych zdolności wymaganych do realizacji programu AUKUS to kolejny ważny krok w naszych relacjach i znacząco wzmacnia naszą australijską działalność. Wykorzystując dziedzictwo i możliwości Babcock do przyspieszenia rozwoju bezpieczeństwa w Australii, wraz z rozległym doświadczeniem i wiedzą specjalistyczną HII jako największej amerykańskiej firmy stoczniowej, Babcock ma strategiczną pozycję, aby wspierać rząd australijski w realizacji tego kluczowego programu. Bezpieczeństwo narodowe nigdy nie było ważniejsze, a teraz bardziej niż kiedykolwiek liczy się to, co robimy - powiedział dyrektor generalny Babcock, David Lockwood.
AUKUS jest formą trójprzymierza anglosaskich państw jako odpowiedzi na rosnącą potęgę militarną i wpływy Chin w regionie Indo-Pacyfiku, wywierającej naciski na inne państwa, w tym współpracujące z USA, jak Japonia, Korea Południowa i Filipiny. Choć sojusz oficjalnie nie jest jednak skierowany przeciwko Chinom, a jego celem jest "utrzymanie pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku", to wyraźne działania wskazują na próbę stworzenia przeciwwagi wobec Państwa Środka i jego mocarstwowych ambicji w regionie.
Babcock obsługuje obecnie całą flotę podwodną Royal Navy, będąc też właścicielem i operatorem jedynego w Wielkiej Brytanii licencjonowanego obiektu zajmującego się montażem, tankowaniem i roztankowaniem atomowych okrętów podwodnych. HII ma udokumentowane doświadczenie w bezpiecznej i wydajnej budowie, konserwacji i konserwacji atomowych okrętów podwodnych dla US Navy, a w ciągu ostatnich czterdziestu lat dostarczyło ich ponad 60. To w stoczniach tego koncernu powstają okręty podwodne typu Virginia, które potencjalnie mogą stać się ofertą pomostową, nim powstaną jednostki zamówione zgodnie z programem AUKUS. W związku z całym przedsięwzięciem w zakładzie Babcoocka w brytyjskim Devonport odbyło się spotkanie z przedstawicielami władz i przemysłu stoczniowego oraz zbrojeniowego z Australii. Wiązało się to z lepszym poznaniem zaplecza związanego z budowa i obsługą atomowych okrętów podwodnych, gdyż to w tym mieście znajduje się również największa baza marynarki wojennej w Europie Zachodniej i jedyny w
Wielkiej Brytanii licencjonowany obiekt do montażu i tankowania oraz usuwania
paliwa z okrętów podwodnych o napędzie atomowym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów