Wyjątkowa uroczystość, która odbyła się w szkockiej stoczni w Rosyth, wiąże się z budową serii pięciu okrętów. Podobnie jak jednostki polskiego programu "Miecznik" są one oparte na projekcie Arrowhead 140.
Przedsięwzięcie stanowi wyzwanie, gdyż w jego ramach są w różnych fazach budowane dwa okręty. Na początku września br. służby prasowe Royal Navy pochwaliły się stanem prac nad kadłubem przyszłego HMS Venturer, powstającego od 2021 roku.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz (w tym resortu obrony), kadry dowódczej Royal Navy, szefostwa Babcock i samej stoczni, jak i inni, zaproszeni goście, którym towarzyszyły ich rodziny. Wśród nich była delegacja z PGZ Stocznia Wojenna z prezesem Pawłem Lulewiczem na czele. Ta obecność wiązała się z współpracą polskiego i brytyjskiego przemysłu okrętowego i zbrojeniowego w zakresie budowy fregat, tak typu 31, jak i programu "Miecznik". Pozwala to na stałą wymianę doświadczeń.
- Typ 31 to niezwykle ważny program dla firmy Babcock, naszego klienta Royal Navy i Ministerstwa Obrony, a także dla szerszego brytyjskiego przemysłu stoczniowego. Dziś widzimy na własne oczy poświęcenie i zaangażowanie naszego zespołu tutaj w Rosyth i jesteśmy niezwykle dumni, że możemy podzielić się tą tradycyjną ceremonią i kamieniem milowym programu HMS Active z naszymi klientami, rodzinami i przyjaciółmi. Sukces tego programu opiera się na silnych relacjach z naszymi klientami i wspólnej misji, która każdego dnia inspiruje nasze zespoły do dążenia do doskonałości, zapewniając przyszłe możliwości, których potrzebuje Royal Navy - podkreślił John Howie, dyrektor ds. korporacyjnych firmy Babcock.

Uroczystość położenia stępki polegała na umieszczeniu pamiątkowego medalu w zbudowanej części kadłuba, co ma zapewnić szczęście nowej jednostki. To zadanie wykonał, zgodnie z tradycją, najmłodszy członek zespołu stoczniowców, którym w tym przypadku był pracujący od roku monter Robbie Dick.
Z racji na to, że typ 31 jest też określany jako typ Inspiration, wydarzenie wiązało się z rosnącym zaangażowaniem w jak najlepszą realizację zlecenia. Dotyczyło to także programu "Be Active" odnoszącego się do nazwy budowanego okrętu. Na pamiątkowym medalu, zaprojektowanym przez 7-letnią córkę jednego z pracowników, znalazły się również inspirujące słowa "It's good to be active".
Nowe fregaty mają wzmocnić potencjał sił morskich Royal Navy i wprowadzić je w najnowsze rozwiązania technologiczne. Powstają równolegle wraz z fregatami do zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW) typu 26. Stworzony przez Babcock projekt Arrowhead 140 jest podstawą pod budowę okrętów także dla sił morskich Polski i Indonezji. Aktualnie w każdym z tych państw już trwa budowa przeznaczonych dla nich jednostek. Wstępnie zaplanowano zbudowanie dziesięciu, w tym pięciu dla Wielkiej Brytanii, trzech dla Polski i dwóch dla Indonezji. Do służby mają wchodzić pod koniec lat 20-tych i na początku 30-tych XXI wieku.
Oprócz wzmocnienia sił morskich, te przedsięwzięcia mają wzmocnić branżę stoczniową w tych państwach. Wiąże się to z rozbudową infrastruktury, a także generowaniem nowych miejsc pracy. Babcock kontynuuje rekrutację na różne stanowiska, aby wspierać pomyślną realizację budowy okrętów. Wprowadzona w kwietniu ubiegłego roku funkcja Production Support Operative (PSO) ma dawać szansę osobom nieposiadającym formalnych kwalifikacji na pracę i naukę u boku doświadczonych inżynierów, spawaczy, monterów i elektryków. W ostatnim czasie zatrudniono dziesięciu nowych spawaczy-stażystów w ramach przyspieszonego programu praktyk zawodowych, oferującego możliwość zdobycia krajowego certyfikatu i kwalifikacji SVQ3.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów