W środę, 8 maja br. o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym. Prom zamówiony został przez jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii - Torghatten Nord AS.
Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
Nordic Investment Bank (NIB) udzielił pożyczki w wysokości 500 mln NOK (43,4 mln EUR) spółce Norled. Pożyczka pozwoli na sfinansowanie rozbudowy floty promów niskoemisyjnych. Jest to pierwsza pożyczka NIB w ramach programu InvestEU w Norwegii.
Norwegia od wielu lat stanowi bardzo atrakcyjny rynek zarówno dla pracowników, jak i przedsiębiorstw. Po 2004 roku Polacy dość szybko stali się największą mniejszością narodową w kraju fiordów. W 2021 roku liczba Polaków w Norwegii przekroczyła 117 tysięcy.
Członkowie CruiseBritain zakończyli 2023 r. z sukcesami i wysokimi dochodami portów i miast. Port Dover uzyskał tytuł „Best UK Departure Port”, a Port Belfast zakończył rok z tytułem „Best UK & Ireland Port of Call”. Ponad 460 zawinięć statków wycieczkowych i 2,6 miliona pasażerów odwiedzających Southampton przyniosło gospodarce lokalnej i regionalnej ponad 1 mld funtów.
Norweski Biznes Morski zapewnia pracę bezpośrednio około 90 tys. osobom oraz generuje rocznie produkty i usługi o wartości około 500 mld NOK – informuje na portalu społecznościowym Ivar Engan, Daglig leder z Maritimt Forum. Znaczna część przychodów zapewnia eksport towarów i usług. Szacuje się, że około 70% przychodów norweskiego biznesu morskiego pochodzi z eksportu.
Port w duńskim Odense planuje poważne inwestycje w rozbudowę i nowe tereny. Liczy na to, że stanie się offshorowym centrum.
Na początku 2024 roku wielozadaniowa fregata typu Aquitaine Bretagne (D655) wyszła z Brestu, a jej zadaniem jest wzmocnienie, poprzez swoją obecność, zdolności odstraszania w Europie Północnej w ramach tamtejszego systemu obrony NATO. Ma też pomóc poszerzać wiedzę na temat tego obszaru, o trudnych warunkach nawigacyjnych, ekstremalnie niskich temperatur i długotrwałej nocy polarnej są szczególnie wymagające. Na tym doświadczeniu zyskają marynarze z innych okrętów i flot, jak też budowniczowie jednostek morskich.
Aker BioMarine wprowadził bezzłogowca do wsparcia połowów kryla antarktycznego. Norweska firma zajmująca się pozyskiwaniem kryla Aker BioMarine odebrała nowy bezzałogowy pojazd nawodny (USV) w celu wsparcia połowów na Antarktydzie.
Należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. stocznia z Gdańska podpisała kontrakt z jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii, Torghatten Nord AS, na budowę nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.
Floty pod kosmicznym nadzorem. Wzrośnie bezpieczeństwo statków, załóg i ładunków
Wodowanie Emilio Branchi. To dziesiąta fregata serii FREMM dla Marynarki Wojennej Włoch
Interwencje MOSG w Kołobrzegu i Świnoujściu
Fincantieri zbuduje dla USA sześć fregat typu Constellation
Equinor wraz z partnerami zainwestują miliard dolarów celem zwiększenia wydobycia gazu na Morzu Północnym
DNV potwierdza oszczędność energii na pierwszym na świecie statku wyposażonym w WindWings