• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Tunel podnosi znaczenie Świnoujścia w Europie

Partnerzy portalu

Fot. GDDiKA

Niedługo minie rok od otwarcia tunelu w Świnoujściu. Przedsiębiorcy zauważają, że dzięki tej inwestycji zachodniopomorskie miasto stało się jednym z najbardziej perspektywicznych miast w Europie.

– Świnoujściu udaje się to, co udało się tylko nielicznym miastom na świecie. Równomiernie rozwija turystykę i przemysł. To, co w niektórych regionach się antagonizuje, tutaj działa bardzo sprawnie. Turystycznie Świnoujście jest jednym z najciekawszych kurortów nadmorskich w tej części Europy. Tymczasem sektor stoczniowy i portowy w tym mieście skutecznie rzuca wyzwanie np. portowi w Hamburgu – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Od otwarcia tunelu, który połączył miasto z lądem, sytuacja gospodarcza Świnoujścia znacząco się poprawiła. Tunel zwiększył atrakcyjność miasta zarówno dla turystów, jak i dla sektora portowego, przemysłowego i logistycznego.

– Przez tunel w Świnoujściu przez rok przejechało prawie 4 miliony pojazdów, czyli nawet kilkanaście tysięcy dziennie. Niech to będzie najlepsza i bardziej obiektywna ocena tego, jak bardzo potrzebna była ta inwestycja. Mamy decyzję lokalizacyjną dotyczącą terminala kontenerowego, co pozwoli na wzmocnienie naszego portu względem rynku niemieckiego, czeskiego, słowackiego czy węgierskiego. Jeszcze kilka lat temu zdanie: Świnoujście rzuci wyzwanie Hamburgowi brzmiałoby nierealnie. Teraz możemy mówić, że to jest w zasięgu naszych gospodarczych marzeń – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Przedsiębiorcy sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) zauważają, że liczba kursów drogą morską i lądową do Świnoujścia rośnie.

– Świnoujście może być dla Polski gospodarczym oknem na świat. Infrastruktura wymaga rozwoju i inwestycji, ale widzimy, że ten potencjał jest dostrzegany. Szacujemy, że wzrost przeładunków obsługiwanych przez port może rosnąć znacząco w skali roku – mówi Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL. Jak dodaje Laura Hołowacz w ostatnim czasie Grupa CSL odwiedziła kilkanaście krajów na świecie, w tym Londyn, Barcelonę, Kopr czy Dubaj. – Gdy mówiliśmy o potencjale portów jeszcze kilka lat temu w kontekście Polski mówiono tylko o trójmieście. Teraz mówi się o Szczecinie i Świnoujściu – dodaje Laura Hołowacz. 

Eksperci zauważają, że Świnoujście z powodzeniem łączy rozwój turystyki i przemysłu. Miasto jest atrakcyjne zarówno dla sektora TSL, jak i dla turystów.

– Widzimy, że tunel sprawił, że Świnoujście stało się atrakcyjne nie tylko dla turystów z Niemiec, ale także Czech czy Słowacji. Nie mówiąc już o innych częściach Polski. Ta część naszego pasa nadmorskiego rozwija się szybko i możemy już bez kompleksów mówić, że mamy w województwie zachodniopomorskim całoroczne kurorty, które atracyjnością nie ustępują innym kurortom w Europie. Tylko pogodę mamy kapryśną – mówi Jarosław Tarczyński, ekspert Północnej Izby Gospodarczej, ekspert tematyki międzynarodowej.

– Turyści z zagranicy doceniają bazę hotelową. W porównaniu z innymi krajami Europy możemy wciąż mówić, że mamy nowe hotele, w których można wypoczywać po relatywnie niskich kosztach. Jako Północna Izba Gospodarcza spodziewamy się, że sezon 2024 będzie rekordowy dla zachodniopomorskiej turystyki – dodaje Jarosław Tarczyński.

Tunel w Świnoujściu kosztował 900 milionów złotych, z czego 85% pochodziło z funduszy unijnych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.