Na początku 2024 roku wielozadaniowa fregata typu Aquitaine, Bretagne (D655), wyszła z Brestu, a jej zadaniem jest wzmocnienie, poprzez swoją obecność, zdolności odstraszania w Europie Północnej w ramach tamtejszego systemu obrony NATO. Ma też pomóc poszerzać wiedzę na temat tego obszaru, o trudnych warunkach nawigacyjnych, ekstremalnie niskich temperatur i długotrwałej nocy polarnej są szczególnie wymagające. Na tym doświadczeniu zyskają marynarze z innych okrętów i flot, jak też budowniczowie jednostek morskich.
Jednostka opuściła macierzysty port 4 stycznia, a następnie spędziła trzy dni w pobliżu francuskiego wybrzeża, gdzie trwało intensywne szkolenie załogi, sprawdzające jej przygotowanie do działań operacyjnych. Wiązało się to także ze sprawdzeniem zdolności okrętu do działań zgodnie z przeznaczeniem. W ramach tego przeprowadzono ćwiczenie przeciwpożarowe, lądowanie śmigłowca Caïman Marine na pokładzie fregaty, alarm bojowy i ostrzał z użyciem broni pokładowej. Podczas tych kilku dni marynarze utrwalali swoje umiejętności pod okiem oficerów z jednostki szkoleniowej sił powietrznych Francji.
Po zakończeniu ćwiczeń okręt udał się na północ, pokonując Kanał Św. Jerzego, oddzielający Irlandię od Brytanii. Następnie zakotwiczył na moment w pobliżu szkockiego miasta Stornway. Dalsza część podróży, idąca 200 mil morskich na północ, prowadziła przez rejon Wysp Owczych, który jest pełen małych wysepek i zatok. Następnie fregatas Bretagne udała się w rejon Morza Islandzkiego, gdzie wykonywała działania patrolowe i kontynuując szkolenie przygotowujące tak okręt, jak i załogę do działania w ciągłym mroku i temperaturze potrafiącej spaść od -15°C do nawet -20°C. Kilkudniową przerwę okręt zrobił dopiero w pobliżu miasta Akureyi, drugiego co do wielkości na Islandii, położonego na końcu fiordu długiego na kilkadziesiąt kilometrów.

Fot. MW Francji

Fot. MW Francji
Bretagne (D655) należy do nowoczesnej serii najnowszych okrętów Marine Nationale, mających wzmocnić morski potencjał sił zbrojnych Francji, realizowanej wedle projektu platformy europejskiej wielozadaniowej fregaty (FREMM multipurpose frigate) i budowanej w ramach francusko-włoskiej współpracy (we Włoszech są określane jako typ Carlo Bergamini). Podobne jednostki służą obecnie na Morzu Bałtyckim. Od lipca do stycznia był to okręt ITS Antonio Marceglia (F597) , a od początku tego tygodnia jego następcą jest ITS Luigi Rizzo (F595). Wykonuje zadanie wzmocnienia obrony przeciwlotniczej polskiego wybrzeża i wspierania ochrony innych państw nadbałtyckich w ramach misji pk. "Brilliant Shield". Do działań na Morzu Czerwonym Francja oddelegowała z kolei fregatę typu Aquitane, Languedoc (D653). Bretagne znajduje się w służbie od 2019 roku, przeznaczona do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare).
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach