• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Francja wzmacnia swoją obecność na newralgicznym obszarze. Fregata Languedoc osłania statki na trasie żeglugowej

16.01.2024 09:20 Źródło: MW Francji
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Francja wzmacnia swoją obecność na newralgicznym obszarze. Fregata Languedoc osłania statki na trasie żeglugowej

Partnerzy portalu

Fot. MW Francji

Zagrożenie atakami rakietowymi ze strony jemeńskich bojowników Huti, próby porwań statków i ogólnie niestabilność tras morskich pozostają wyzwaniem dla międzynarodowych sił morskich. W dążenie do utrzymania niezakłóconej żeglugi jest również zaangażowana Marynarka Wojenna Francji (Marine nationale), która również rozmieściła swoje siły morskie w newralgicznym regionie.

Jak podkreśliły służby prasowe francuskich sił morskich, fregata typu Aquitaine, Languedoc (D653) od 8 grudnia działa i prowadzi patrole na obszarze południowego Morza Czerwonego i cieśniny Bab al-Mandab. Jak dotąd jedyna przerwa operacyjna w działaniach nastąpiła w okresie od 30 grudnia ub.r. do 3 stycznia tego roku, gdy okręt cumował w Dżibuti. W trakcie swojej służby zaliczył epizod bojowy, gdyż 9 grudnia ub.r. zestrzelił dwa drony wystrzelone z terytorium Jemenu przez Huti. Już dwa dni później wziął udział w kolejnej akcji, przybywając z pomocą norweskiemu statkowi Strinda, na którym w wyniku ataku ze strony jemeńskich bojowników doszło do pożaru. Okazało się, że w kierunku jednostki nadlatywał kolejny uzbrojony dron, który został zestrzelony przez Languedoc. Następnie fregata zapewniła ochronę zagrożonego statku, w tym również w ramach gaszenia pożaru i oględzin uszkodzeń.

Francuskie władze podkreślają, że rozmieszczenie fregaty na tym obszarze jest dowodem na zaangażowanie państwa w bezpieczeństwo międzynarodowej żeglugi. Wskazuje to przy tym na potrzebę zabezpieczenia jego interesów sięgające dalekich zakątków świata z racji na współpracę z państwami i działalność krajowych firm na wszystkich kontynentach. Ponadto Francja posiada szereg terytoriów zamorskich na Oceanie Atlantyckim, Indyjskim i Spokojnym, które również prowadzą działalność handlową, a transport towarowy przez Kanał Sueski jest dla nich kluczowy.

Languedoc (D653) to fregata typu Aquitaine, zaliczana do programu tzw. Europejskich Wielozadaniowych Fregat (ang. European Multi-Purpose Frigate, franc. Frégate Européenne Multi-Mission, wł. Fregata Europea Multi-Missione, FREMM). Został on uruchomiony w 2005 roku i jest jednym z głównych elementów francuskiego systemu zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW). W ramach tego przedsięwzięcia powstało 59 okrętów, których użytkownikami jest obecnie czwórka państw: Egipt, Francja, Maroko i Włochy. Wśród przyszłych użytkowników wymienia się Indonezję i USA. Jednostka ma 142 metry długości i wyporność 6 000 ton, co czyni ją nieco mniejszą od bliźniaczej, włoskiej serii typu Carlo Bergamini, której okręty mają 144,6 metra długości i 6 700 ton wyporności. Załoga liczy 145 oficerów i marynarzy. Prędkość maksymalna okrętu wynosi 27 węzłów, a przy standardowej wynoszącej 15 węzłów zasięg działania wynosi do 6 000 mil morskich. Kombinowany napęd elektryczno-dieslowy i gazowy (Combined Diesel-Electric and Gas Turbine CODLAG) tworzą silniki MTU Serii 4000 o mocy 2,2 MW każdy. W swoim wyposażeniu posiada wielozadaniowy radar Héraklès, sonar holowany CAPTAS-4 oraz sonar montowany na kadłubie UMS 4110 CL. Uzbrojenie stanowią armata morska OTO Melara 76 mm Super Rapid, zdalny system obrony Narwhal 20 mm, 16-komorowy system wyrzutni SYLVER A43 VLS dla rakiet przeciwlotniczych Aster 15, 16-komorowy SYLVER A70 VLS dla rakiet manewrujących MdCN, osiem pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 3c oraz dwie podwójne wyrzutnie B-515 dla torped MU90. Ponadto fregata posiada lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca NH90.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.