Norweski certyfikator DNV potwierdził, że podczas żeglugi w sprzyjających warunkach nowoczesne żagle zapewniają zmniejszenie zużycia energii nawet o 32% podczas pokonywania mili morskiej. Dowodem tego jest ożaglowanie WindWings, zainstalowane na masowcu MV Pyxis Ocean, zarządzanym przez MC Shipping Singapore Branch i wyczarterowanym przez Cargill. Statek ten jakiś czas temu można było zobaczyć w Porcie Gdynia.
MV Pyxis Ocean jest pierwszym na świecie statkiem wyposażonym w technologię WindWings firmy BAR Technologies, w postaci dwóch żagli. Wypłynął z nimi na otwarte wody w sierpniu 2023 roku. Podczas testów, między sierpniem 2023 roku a marcem 2024 roku, masowiec przemierzył Ocean Indyjski, Ocean Spokojny, Północny i Południowy Atlantyk oraz opłynął Przylądek Horn i Przylądek Dobrej Nadziei. Do tej pory statek odwiedził sześć portów, kończąc osiem udanych operacji załadunku i rozładunku. Mający 229 metrów długości MV Pyxis Ocean nie jest zupełnie nową jednostką, gdyż wyszedł ze stoczniowego doku w 2017 roku. Jest jednakże pierwszym masowcem we flocie armatora, wyposażonym w żagle pozwalające na czerpanie energii z wiatru i co za tym idzie oszczędność paliwa oraz ograniczenie emisji CO2. Tym samym, według danych International Windship Association, jest jednym z nieco ponad dwudziestu dużych statków handlowych, które wykorzystują jakąś formę napędu wspomaganego wiatrem. Dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom został nawet nominowany do nagrody Next Generation Ship Award przyznawanej podczas targów Nor-Shipping.
Pierwszym miejscem w Europie, do którego zawinął ten statek po zainstalowaniu w Szanghaju innowacyjnego rozwiązania napędowego, był terminal HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, co odbyło się w październiku ub. r.
- Innowacyjne systemy napędowe wspomagane wiatrem (Wind Assisted Propulsion Systems, WAPS), takie jak WindWings, oferują właścicielom i operatorom nowe sposoby oszczędzania energii i przyspieszania dekarbonizacji przemysłu morskiego. W DNV nieustannie pracujemy nad budowaniem zaufania do tych nowych rozwiązań, a najlepszym sposobem na to jest zapewnienie przejrzystego, zweryfikowanego przez stronę trzecią, wglądu w rzeczywistą wydajność tych systemów. Dlatego cieszymy się, że możemy współpracować z firmami zorientowanymi na przyszłość, takimi jak MC Shipping, Cargill i BAR Technologies, aby poszerzyć branżową bazę wiedzy na temat WAPS. Z niecierpliwością czekamy na rozwój tej współpracy w przyszłości - powiedziała Johanna Tranell, odpowiedzialna za WAPS w DNV Maritime Advisory.
Firma BAR Technologies przeprowadziła również badania dotyczące oszczędności zużycia paliwa w trakcie rejsów statku, sprawdzając ich skuteczność i w różnych warunkach, a także porównując zużycie paliwa bez ich użytkowania. Specjaliści wyliczyli, że średnia ilość oszczędzonego paliwa na poziomie 1,5 tony dziennie oznacza redukcję emisji CO2 o nawet 5 ton w sytuacji uruchomienia żagli WindWing. Dotyczy to wszystkich użytkowanych tras, bez względu na porę roku.
Technologia WindWings wykorzystuje siłę wiatru do napędzania statku, zmniejszając zależność od silników i tym samym zużycia paliwa, tak konwencjonalnego, jak i "zielonego". Sterowany za pomocą panelu dotykowego na mostku, prosty system sygnalizacji świetlnej prowadzi załogę do podnoszenia lub opuszczania skrzydeł. Te w momencie postawienia automatycznie dostosowują się do optymalnej konfiguracji w oparciu o pomiary wiatru w czasie rzeczywistym. Wpisuje się to w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.
Port w Pucku będzie miał nowy falochron i nabrzeże. Jest przetarg
Należący do MSC port afrykański zyskuje przez chaos na Morzu Czerwonym
Transport morski zagadnieniem podczas 4. edycji kongresu InterModal in Poland
Rozwój polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 coraz bliżej. List intencyjny podpisany
"DGP": Za dwa lata statki będą mogły zawijać do Elbląga
Rosatom zawiązuje partnerstwo z chińską firmą w zakresie transportu na Morzu Arktycznym