• <
nauta_2024

CMB.TECH i Damen podpisały umowę na cztery holowniki napędzane wodorem

rk

24.05.2024 10:59 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki CMB.TECH i Damen podpisały umowę na cztery holowniki napędzane wodorem

Partnerzy portalu

Fot. Damen

Współpraca dotycząca statków została podpisana przez CMB.TECH i Damen 23 maja w Albwardy Damen w Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wcześniej zawarcie umowy w tej sprawie miało miejsce podczas 27. Międzynarodowej Konwencji Holowników i Ratowników (ITS) w Dubaju.

Wcześniej tego samego dnia towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register przedstawiło CMB.TECH i Damen zatwierdzenie zasad (AiP) dla rozwiązania wodorowego, które zostanie zainstalowane w holownikach. Zbudowane przez Damen statki mają wykorzystywać innowacyjną technologię podwójnego paliwa wodorowego CMB.TECH, która znacznie zmniejszy emisje.

Damen i CMB.TECH współpracowały wcześniej przy opracowywaniu serii statków Commissioning Service Operations Vessels (CSOV) o nazwie Elevation, które są zasilane przez wodorowe zespoły prądotwórcze. Damen buduje je dla spółki zależnej CMB.TECH, Windcat.

- Po raz kolejny cieszymy się, że możemy współpracować z CMB.TECH. Nasze dwie rodzinne firmy mają ten sam długoterminowy pogląd i zaangażowanie w transformację energetyki morskiej. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej współpracy i opracowanie kolejnych kroków, które uczynią nasze porty i nasz świat bardziej ekologicznym miejscem - podkreślił Vincent Maes, dyrektor sprzedaży Damen w regionie Beneluksu.

- Ten kontrakt stanowi kolejny bardzo ważny krok w rozwoju naszego portfolio statków napędzanych wodorem. Holowniki są idealnymi zasobami do rozpoczęcia dekarbonizacji operacji portowych. Dzięki naszym holownikom wodorowym każdy port na świecie będzie teraz w stanie obniżyć emisję dwutlenku węgla i stworzyć popyt na ekologiczną produkcję wodoru - wskazał Alexander Saverys, prezes CMB.TECH.

- AiP dla wodorowej technologii dwupaliwowej CMB.TECH stanowi opłacalne rozwiązanie dekarbonizacji dla holowników i zapewni nowym holownikom ASD firmy Damen dwupaliwowy napęd wodorowy, który znacznie zmniejszy profil emisji statków. Lloyd's Register gratuluje Damen i CMB.TECH udanej realizacji tego innowacyjnego projektu i będzie nadal świadczyć usługi klasyfikacyjne i doradcze, które pomogą przyspieszyć transformację energetyki morskiej - powiedział Andy McKeran, dyrektor handlowy Lloyd's Register.


Dwupaliwowe wodorowe holowniki ASD Tugs 2812 FF-H2 o uciągu 80 ton mają spełniać najbardziej rygorystyczne normy IMO Tier III i EU Stage V. Statki będą wyposażone w cztery wysokoobrotowe silniki wodorowe, zaprojektowane w celu zminimalizowania emisji NOx i CO2. Będą one również wyposażone w modułowe systemy magazynowania sprężonego wodoru, zapewniające bezpieczne przechowywanie pod pokładem. Każdy holownik może przewozić do 16 butli z wodorem, przechowując łącznie do 736 kg pod ciśnieniem 350 barów. Chociaż holowniki te będą napędzane głównie wodorem, są one wyposażone w możliwość przełączenia się na napęd tradycyjny, jeśli wodór nie jest dostępny. W zbiornikach holowniki mają być w stanie przewozić do 160 m3 konwencjonalnego paliwa.

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.