Współpraca dotycząca statków została podpisana przez CMB.TECH i Damen 23 maja w Albwardy Damen w Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wcześniej zawarcie umowy w tej sprawie miało miejsce podczas 27. Międzynarodowej Konwencji Holowników i Ratowników (ITS) w Dubaju.
Wcześniej tego samego dnia towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register przedstawiło CMB.TECH i Damen zatwierdzenie zasad (AiP) dla rozwiązania wodorowego, które zostanie zainstalowane w holownikach. Zbudowane przez Damen statki mają wykorzystywać innowacyjną technologię podwójnego paliwa wodorowego CMB.TECH, która znacznie zmniejszy emisje.
Damen i CMB.TECH współpracowały wcześniej przy opracowywaniu serii statków Commissioning Service Operations Vessels (CSOV) o nazwie Elevation, które są zasilane przez wodorowe zespoły prądotwórcze. Damen buduje je dla spółki zależnej CMB.TECH, Windcat.
- Po raz kolejny cieszymy się, że możemy współpracować z CMB.TECH. Nasze dwie rodzinne firmy mają ten sam długoterminowy pogląd i zaangażowanie w transformację energetyki morskiej. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej współpracy i opracowanie kolejnych kroków, które uczynią nasze porty i nasz świat bardziej ekologicznym miejscem - podkreślił Vincent Maes, dyrektor sprzedaży Damen w regionie Beneluksu.
- Ten kontrakt stanowi kolejny bardzo ważny krok w rozwoju naszego portfolio statków napędzanych wodorem. Holowniki są idealnymi zasobami do rozpoczęcia dekarbonizacji operacji portowych. Dzięki naszym holownikom wodorowym każdy port na świecie będzie teraz w stanie obniżyć emisję dwutlenku węgla i stworzyć popyt na ekologiczną produkcję wodoru - wskazał Alexander Saverys, prezes CMB.TECH.
- AiP dla wodorowej technologii dwupaliwowej CMB.TECH stanowi opłacalne rozwiązanie dekarbonizacji dla holowników i zapewni nowym holownikom ASD firmy Damen dwupaliwowy napęd wodorowy, który znacznie zmniejszy profil emisji statków. Lloyd's Register gratuluje Damen i CMB.TECH udanej realizacji tego innowacyjnego projektu i będzie nadal świadczyć usługi klasyfikacyjne i doradcze, które pomogą przyspieszyć transformację energetyki morskiej - powiedział Andy McKeran, dyrektor handlowy Lloyd's Register.

Dwupaliwowe wodorowe holowniki ASD Tugs 2812 FF-H2 o uciągu 80 ton mają spełniać najbardziej rygorystyczne normy IMO Tier III i EU Stage V. Statki będą wyposażone w cztery wysokoobrotowe silniki wodorowe, zaprojektowane w celu zminimalizowania emisji NOx i CO2. Będą one również wyposażone w modułowe systemy magazynowania sprężonego wodoru, zapewniające bezpieczne przechowywanie pod pokładem. Każdy holownik może przewozić do 16 butli z wodorem, przechowując łącznie do 736 kg pod ciśnieniem 350 barów. Chociaż holowniki te będą napędzane głównie wodorem, są one wyposażone w możliwość przełączenia się na napęd tradycyjny, jeśli wodór nie jest dostępny. W zbiornikach holowniki mają być w stanie przewozić do 160 m3 konwencjonalnego paliwa.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek