Fairplay Towage Group złożył zamówienie na dwa nowe holowniki, które wybuduje Damen. Pierwsza z jednostek wejdzie do eksploatacji jeszcze w tym roku.
Fairplay Towage Group, jeden z wiodących na kontynencie dostawców usług holowniczych, zamówił w Damen Shipyards dwa nowe holowniki. Jeden z nich, wykonany na bazie projektu ASD Tug 2813 statek, który będzie nosił nazwę Fairplay-97, będzie mógł pochwalić się uciągiem na palu przekraczającym 80 ton, co znacznie wpłynie na jego możliwości pracy w portach. Druga jednostka, nazwana Fairplay-83, będzie miała 60 ton uciągu na palu. Będzie także wyposażona w azymutalny napęd rufowy i wciągarkę rufową do holowania na morzu. Obie jednostki zostaną wyposażone w zewnętrzne funkcje FiFi (fire-fighting) umożliwiające wsparcie akcji ratunkowych i gaśniczych.
Fairplay-83 dotrze do Rotterdamu, gdzie siedzibę ma holenderski oddział Fairplay Towage, w ciągu najbliższych tygodni. Holownik zostanie tam dostarczony przy pomocy statku heavy-lift. Następnie statek przejdzie kilka modyfikacji i ulepszeń. Jego odbiór przez zamawiającego planowany jest pod koniec października 2023 roku. Drugi, mocniejszy Fairplay-97, jest w trakcie budowy. Zgodnie z harmonogramem prac, na jesieni ma rozpocząć próby morskie, zaś dostawa przewidziana jest na pierwszy kwartał 2025 roku.
Na życzenie armatora oba nowe holowniki zostaną wyposażone w systemy oczyszczania spalin, aby zapewnić zgodność z normą IMO Tier III.
Zamówienie dwóch nowych holowników to kontynuacja współpracy między Fairplay Towage a Damen Shipyards. Armator już wcześniej nabywał holowniki produkowane przez Damen (m.in. w polskiej stoczni Safe). Ostatni holownik Damen projektu ASD 2813 wzmocnił flotę Fairplay pod koniec zeszłego roku. Po dostarczeniu dwóch nowych jednostek, całkowita liczba statków Damen w barwach Fairplay Towage Group wzrośnie do trzynastu.
– Rozważając plany zakupowe, szukaliśmy nowoczesnych projektów holowników o wyjątkowych możliwościach klasy lodowej, aby wzmocnić i odmłodzić naszą flotę. To właśnie znaleźliśmy w propozycji Damena. Jeden statek będzie wyposażony w wyciągarkę rufową, co umożliwi nam świadczenie szerokiej gamy usług. Wypełni w naszej ofercie lukę pomiędzy naszymi holownikami portowymi, takimi jak projekt Damen RSD 2513, a naszym Damen Shoalbuster 2711 Fairplay-37. Zauważyliśmy również, że nasi klienci coraz częściej wymagają wysokiego uciągu na palu, dlatego do naszej floty dodajemy kolejny nowo zbudowany holownik o uciągu przekraczającym 80 ton w postaci jednostki Damen ASD 2813 – komentuje Arkadiusz Ryż, dyrektor oddziału Offshore Wind w Fairplay Towage Polska.
– Ta umowa jest wyjątkowa dla Damena – mówi kierownik sprzedaży Damen Joschka Böddeling. – Naprawdę doceniamy głęboką relację, jaką zbudowaliśmy z Fairplay w ostatnich latach. Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że ten ważny klient wrócił do nas ze swoimi najnowszymi wymaganiami i że pomimo ostrej konkurencji udało nam się przekonać go o zaletach naszej propozycji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów