• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów

rk

29.04.2024 14:35 Źródło: Fot. Qatar Energy
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów

Partnerzy portalu

Fot. Qatar Energy

Qatar Energy podpisał 29 kwietnia umowę z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) na budowę 18 ultranowoczesnych statków LNG typu QC-Max, co ma stanowić znaczący dodatek do historycznego programu rozbudowy floty LNG. Z racji na wielkość zamówienia i cenę wynoszącą 6 miliardów dolarów to jedno z największych tego typu zamówień w branży stoczniowej.

Umowa została podpisana w Pekinie przez Saada Sherida Al-Kaabi, Ministra Stanu ds. Energii Kataru i zarazem prezesa i dyrektora generalnego Qatar Energy oraz przez Chena Jianlianga, prezesa Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Li Hongtao, prezesa China Shipbuilding Trading. Odbyło się to podczas specjalnej ceremonii, w której udział wzięli przedstawiciele kadry kierowniczej Qatar Energy, Qatar Energy LNG oraz China State Shipbuilding Corporation, a także wysocy rangą urzędnicy chińscy i Mohamed Abdullah Al-Dehaimi, ambasador Kataru w Chińskiej Republice Ludowej.

- Z łączną wartością prawie 6 miliardów dolarów za te ultranowoczesne, największe w historii statki LNG pod względem wielkości, umowa, którą dziś podpisaliśmy, jest największym pojedynczym kontraktem stoczniowym w branży w historii. To dla nas zaszczyt, że możemy kontynuować współpracę z China State Shipbuilding Corporation i stocznią Hudong-Zhonghua w celu opracowania i budowy jednych z najlepszych statków LNG, które słyną z wyjątkowych właściwości środowiskowych. Podejmując wspólnie ten ważny krok, chciałbym potwierdzić determinację Qatar Energy w realizacji naszego zobowiązania do zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego źródła energii w postaci LNG, przy jednoczesnym priorytetowym traktowaniu zrównoważonego rozwoju środowiska - podkreślił Saad Sherida Al-Kaabi

W ubiegłym miesiącu QatarEnergy ogłosiło podpisanie umów na łącznie 104 statki o pojemności do 174 000 m3, co stanowi największy program budowy statków i leasingu w historii branży. Ten nowy kamień milowy dodatkowo podkreśla stale rozwijającą się współpracę między Chińską Republiką Ludową a Katarem, zwłaszcza w sektorze energetycznym. W 2023 roku dostawy katarskiego LNG do głównych klientów w Chinach osiągnęły prawie 17 mln ton gazu. Również w tym samym roku Katar był jednym z głównych dostawców ropy naftowej (8,6 mln ton), benzyny ciężkiej (2,3 mln ton), LPG (2,2 mln ton), helu (650 mln stóp sześciennych) oraz nawozów, polimerów i chemikaliów (1,6 mln ton) na rynek chiński. Rok 2023 był również świadkiem udziału dwóch chińskich krajowych firm energetycznych jako partnerów w cennych katarskich projektach North Field Expansion, przy czym Sinopec nabył 1,25% udziałów w projekcie North Field East i 1,875% udziałów w projekcie North Field South, jednocześnie podpisując 27-letnie umowy sprzedaży i zakupu LNG na łączną ilość siedmiu milionów ton rocznie. CNPC z kolei nabyło 1,25% udziałów w projekcie North Field East i podpisało 27-letnią umowę sprzedaży i zakupu LNG na cztery miliony ton rocznie.

Nowe statki będą miały pojemność 271 000 m3 każdy. Zostaną zbudowane w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua, spółce zależnej należącej w całości do CSSC. Gazowce mają charakteryzować się najnowocześniejszymi innowacjami technologicznymi i wydajnością środowiskową. Pierwszych osiem jednostek klasy QC-Max zostanie dostarczonych w latach 2028 i 2029, a pozostałe dziesięć w latach 2030 i 2031. Co istotne, aktualnie trwa również budowa 12 konwencjonalnych statków LNG, powstajacyych w stoczni Hudong-Zhonghua. Dostawa pierwszego z nich jest spodziewana III kwartale tego roku.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.