Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Dar Młodzieży w piątek rano utknął na płyciźnie niedaleko gdyńskiego portu. Jednostka została wyciągnięta przez holownik i dopłynęła na redę. Armator zapewnił, że zostały podjęte działania, które umożliwią kontynuację zaplanowanego rejsu.
Dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich kpt. ż.w. Dariusz Jellonnek w piątek na stronie internetowej Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyjaśnił, co się stało.
Dar Młodzieży w godzinach porannych wyszedł w morze z macierzystego Portu Gdynia w celu realizacji prób morskich po przeprowadzonych wcześniej kilkudniowych pracach serwisowych. W trakcie tych prób doszło do zetknięcia się jednostki w części dziobowej z jedną z lokalnych płycizn.
W związku z zaistniałą sytuacją podjęto natychmiastowe działania, które umożliwią kontynuację zaplanowanego rejsu - zapewnił w oświadczeniu kpt. Jellonnek.
Dodał, że obecnie Dar Młodzieży znajduje się na redzie Portu Gdynia, skąd wkrótce wznowi swoją podróż do holenderskiego portu Vlissingen.
Kpt. Jellonnek w rozmowie z PAP podał, że do wpłynięcia na płyciznę doszło między godz. 12 a 13. Następnie fregata została wyciągnięta przez holownik i na silnikach dopłynęła na redę. Tam - jak dodał - pod wodę zeszli nurkowie, którzy sprawdzili kadłub. Zapewnił, że nie wykryli uszkodzenia.
Jego zdaniem był to "drobny incydent" i nie było zagrożenia dla załogi i studentów, którzy znajdowali się na pokładzie.
Dar Młodzieży to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – Lwowa – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i Daru Pomorza – "białej fregaty", służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.
Dar Młodzieży jest równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na "Darze Młodzieży" podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta "Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku "Dar Młodzieży" wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.
Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość to po pokładzie - 94,2 m, a z bukszprytem - 108,815 m; szerokość - 14 m; zanurzenie - 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli - 3015 m kw.
pm/ jann/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów