Firma SNT Marine z Gdyni pozyskała nową jednostkę do prac w offshore i wypraw badawczych i nurkowych. 15-metrowy katamaran został zbudowany w Polsce.
SNT Marine, będąca częścią grupy Santi firma specjalizująca się w produkcji i sprzedaży produktów dedykowanych płetwonurkom, pozyskała nową jednostkę pływającą. Katamaran o nazwie M/Y Espace może być wykorzystywany m.in. do prac badawczych, wielodniowych wypraw nurkowych czy obsługi farm wiatrowych. Została zbudowany w Polsce przy wykorzystaniu kadłuba z jednostek Catapult.
Espace ma pomóc m.in. w operacjach poszukiwania niezidentyfikowanych jeszcze wraków. SNT Marine podaje, że twórcą łodzi jest szef projektu Santi „Odnaleźć Orła” Tomasz Stachura, który jeszcze w tym roku szykuje kolejną wyprawę na Morze Północne w poszukiwaniu okrętu ORP Orzeł. Katamaran ma być idealny do badań hydrologicznych, geofizycznych, magnetometrycznych i biologicznych zarówno na otwartym morzu, jak i na wodach przybrzeżnych, rzekach czy kanałach ze względu na niskie zanurzenie, wynoszące jedynie 1,3 m. Konstrukcja jest wykonana z laminatu, dzięki czemu nadaje się do pracy z magnetometrem.
Espace został wyposażony w windę i ławkę dla nurków, sonar boczny w dnie, Multibeam WASSP oraz 3 kotwice pozycjonujące jednostkę nad obiektem. Ma możliwość mocowania przeróżnego sprzętu pomiarowego. W kabinie przygotowane jest specjalne stanowisko dla pomiarowca i operatora ROV.
M/Y Espace został zbudowany w 2024 roku. Jego długość wynosi 14,92 m, szerokość 4,9 m, a maksymalne zanurzenie to 1,3 m. Jest napędzany dwoma silnikami Iveco Neff Cursor 9 o mocy 620 KM każdy, co pozwala mu osiągać prędkość maksymalną 19 węzłów, a prędkość przelotową 14 węzłów. Statek ma zasięg 600 mil morskich i zbiornik na paliwo o pojemności 3500 litrów.
Katamaran oferuje również 11 miejsc do spania dla załogi i pasażerów, zaplecze socjalne, w pełni wyposażoną kuchnię oraz dwie toalety. Katamaran może pomieścić do 14 osób razem z załogą.
Rok powstania: 2024
Długość: 14,92 m
Szerokość: 4,9 m
Zanurzenie maksymalne: 1,3 m
Materiał: laminat
Silniki: 2 x Iveco Neff Cursor 9
Moc silnika: 620 km x 2
Prędkość: 19 kn
Prędkość przelotowa: 14 kn
Prędkość minimalna: 4,2 kn
Pojemność paliwa: 3500 l
Zbiornik na wodą: 800 l
Zbiornik na ścieki 800: l
Zasięg: 600 nm
Powierzchnia pokładu: 24 mkw
Agregat: 10 kW
Multibeam: Wassp
Sonar boczny: na stałe wbudowany w dnie
Załoga minimalna liczba osób: 2
Załoga maksymalna liczba osób: 14
Miejsca do spania: 11
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów