Finowie wyznaczają nowy kurs w żegludze przyjaznej dla środowiska. Na Bałtyk i Morze Północne wprowadzają hybrydowe 90-metrowe statki do przewozu ładunków masowych. Serię 12 jednostek zamawiają w Indiach, pomijając stocznie europejskie i Dalekiego Wschodu.
W połowie maja imię uzyskał oficjalnie „Electramar”, pierwszy z dwunastu statków handlowych z napędem hybrydowym. Ceremonię zorganizował jego operator AtoB@C Shipping, spółka zależna ESL Shipping. Ceremonia odbyła się w centrum Helsinek 15 maja. Do stolicy Finlandii statek dotarł trasą wokół przylądka Dobrej Nadziei aż z Indii.
Statek zbudowany został w stoczni Chowgule w Indiach. Electramar to statek, który według armatora emituje do 50% mniej CO2 w porównaniu ze statkami o podobnych gabarytach z tradycyjnym napędem.
W połowie kwietnia statek przybył do Lulei w Szwecji. Po rozładowaniu w Lulei, statek wprowadzony został do obsługi AtoB-C Shipping na Morzu Bałtyckim i w Europie Północnej.
- Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że w końcu mamy pierwszy statek w swoich wodach macierzystych, gotowy do obsługi naszych klientów. To była długa podróż dla załogi i chcemy im podziękować za ich odporność i poświęcenie – podkreśliła Frida Rowland, dyrektor handlowy AtoB@C Shipping & ESL Shipping po przybyciu statku na Bałtyk.
Seria 12 jednostek zamówionych w Indiach będzie zbudowana w latach 2023–2026 w stoczni Chowgule Shipyard Pvt Ltd. Każdy statek (5350 dwt), o długości prawie 90 m (LOA) oraz szerokości około 16 m, będzie wyposażony w napęd główny, którym jest silnik Yanmar o mocy 1920 kW i napęd elektryczny.
Jednostka ma klasę lodową 1A. Manewrowanie ułatwi ster strumieniowy dziobowy 300 kW. Statek wyróżnia się dzięki wyposażeniu w zestaw akumulatorów o pojemności 1 MWh i możliwości podłączenia do zasilania z nabrzeża. Statek może przyjąć na pokład 100 TEU lub 50 FEU kontenerów. Obciążenie pokładu zostało obliczone na 1,75 mt/m2 (rufowy pokład ładunkowy oraz pokrywy luków), a obciążenie liniowe 30 mt (TEU) lub 45 mt (FEU).
Przestrzeń ładunkowa wynosi 7,650 m3. Statek przeznaczony jest do przewozu szerokiej gamy produktów masowych i drobnicowych. Operator informuje, że zamówione statki będą transportować stal, produkty leśne, nawozy i ładunki ponadgabarytowe. Armator podkreśla, że „statek ma długi pokład bez przeszkód, który umożliwia załadunek większej liczby ładunków pokładowych i dłuższych ładunków niż na obecnie eksploatowane statki.
Do Finlandii płynie już Stellamar. To drugi statek z tej serii, który opuścił stocznię w Indiach. Produkcja dziewiątej jednostki, Fleximar, rozpoczęła się w kwietniu br. ceremonią cięcia stali.
Matką chrzestną pierwszego z serii statku jest Paula Ojala, menedżer ds. czarterów w firmie SSAB. Ten koncern hutniczy, to wieloletni zleceniodawca zarówno AtoB@C Shipping, jak i ESL Shipping.
- Współpraca pomiędzy SSAB, ESL Shipping i AtoB@C Shipping ma bogatą, liczącą kilkadziesiąt lat historię i jestem głęboko zaszczycona możliwością bycia matką chrzestną tego niezwykłego, energooszczędnego statku, powiedziała Paula Ojala po ceremonii chrztu.
- Zarówno przemysł stalowy, jak i żegluga wkraczają w nową erę, w której paliwa są stopniowo zastępowane bardziej zrównoważonymi alternatywami. SSAB jest jednym z prekursorów w branży produkcji „zielonej” stali i jesteśmy zadowoleni z możliwości jaką jest to, że przedstawicielka SSAB jest matką chrzestną statku” – podkreślił Mikki Koskinen, dyrektor zarządzający ESL Shipping i prezes zarządu AtoB@C Shipping AB.
- Chciałbym podziękować wszystkim stronom zaangażowanym w ten udany projekt. Wspaniale jest wrócić do stoczni Chowgule i być świadkiem ogromnego postępu w budowie tych najnowocześniejszych statków. Zapotrzebowanie naszych klientów na nowoczesną i zrównoważoną flotę rośnie z dnia na dzień i cieszymy się, że wkrótce będziemy mogli odpowiedzieć na to zapotrzebowanie” – powiedziała Frida Rowland, kiedy Electramar wchodził w fazę wyposażenia.
Armator podkreśla, że Electramar to najnowocześniejszy statek w jego flocie. Dzięki możliwości podłączenia zasilania z lądu, dużej baterii akumulatorów i sprawniejszemu przyjmowaniu ładunku, statek zapewnia także cichszą i czystszą pracę w porcie.
ESL Shipping jest przewoźnikiem suchych ładunków masowych w regionie Morza Bałtyckiego. Operator działa na rynku od ponad 70 lat i jest spółką zależną Aspo Plc. Połączona flota ESL Shipping i AtoB@C Shipping składa się z ponad 40 statków o ładowności od 4 tys. do 56 tys. dwt.
Cała flota posiada klasę lodową, dzięki czemu oferuje transport ładunków i surowców przez cały rok, nawet w trudnych warunkach hydrometeorologicznych i lodowych. AtoB@C Shipping została założona w 2000 roku, a od 2018 roku jest częścią ESL Shipping.
Operator fiński, to kolejny armator, którzy przeniósł kontrakt na serię statków do Azji. Tym razem beneficjentem jest stocznia z Indii. W Chowgule Shipyard Pvt Ltd. budowane są jednostki z układem hybrydowym i klasą lodową. To istotna informacja dla producentów z Europy, że powstaje nowy rynek produkcji statków, konkurencyjny dla producentów z UE, w tym z Polski.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów