Francuski przewoźnik podpisał list intencyjny w sprawie wyjątkowego zamówienia na sześć kontenerowców. Wynika to z faktu, że statki zostaną zbudowane nie w Chinach czy Korei Południowej, ale… Indiach. Tym samym CMA CGM staje się pierwszym, dużym podmiotem z branży morskiej, który zdecydował się na taki krok, co może zwiastować w przyszłości większe zainteresowanie indyjskim potencjałem przemysłu stoczniowego.
Zgodnie z informacją podaną przez firmę 15 października, list intencyjny dotyczy sześciu kontenerowców z napędem na LNG i pojemności 1700 TEU, które zostaną zbudowane w stoczni Cochin Shipyard (CSL). Dodatkowo zostaną zarejestrowaną pod indyjską banderą, co ma wyrażać wsparcie dla polityki morskiej New Delhi w kwestii wzrostu potencjału morskiego państwa. Przypomnijmy, że w październiku tego roku rząd zatwierdził pakiet wsparcia dla sektora stoczniowego i morskiego o wartości ok. 8,3 mld dolarów. Celem jest rewitalizacja branży, wzmocnienie samowystarczalności oraz pozycjonowanie Indii jako globalnego lidera w przemyśle stoczniowym. Celem jest sfinansowanie zakupu i budowy statków, zwiększając ilość jednostek morskich pływających pod indyjską banderą o 20%.
– Cieszę się, że CMA CGM jest pierwszą międzynarodową firmą żeglugową, która zamówiła statki LNG zbudowane w Indiach. Ten kamień milowy odzwierciedla zaufanie, jakim darzymy indyjski potencjał przemysłowy i technologiczny, i wspiera ambicje premiera Modiego, aby uczynić z Indii globalną potęgę w przemyśle stoczniowym. Indie są krajem strategicznym dla CMA CGM, gdzie inwestujemy, szkolimy i wprowadzamy innowacje. Poza budową statków, wzmacniamy nasze partnerstwa w zakresie logistyki, szkoleń morskich i zrównoważonego transportu, aby wspierać rozwój Indii i przyczyniać się do dekarbonizacji globalnego handlu – przekazał Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny Grupy CMA CGM.
– Cieszymy się, że CMA CGM wybrało CSL do udziału w tej przełomowej inicjatywie. CSL zobowiązuje się do dostarczania wysokiej jakości statków z zrównoważonymi rozwiązaniami, aby sprostać oczekiwaniom rynku w zakresie przyszłej żeglugi. Ten projekt ma również ogromne znaczenie dla CSL, ponieważ współpracujemy z największą grupą stoczniową HD KSOE jako głównym partnerem, co dodatkowo wzmacnia nasze zaangażowanie w dostarczanie najlepszych w swojej klasie rozwiązań poprzez partnerstwa, aby służyć klientom na całym świecie – zaznaczył Madhu S Nair, dyrektor zarządzający Cochin Shipyard.
Zaplanowane kontenerowce, które zostaną zbudowane w indyjskiej stoczni, będą też projektowane we współpracy z południowokoreańskim zakładem mieszczącym się w Ulsan, HD Hyundai Heavy Industries. CMA CGM podkreśla, że partnerstwo z Cochin Shipyard jest dowodem na wspólne zaangażowanie na rzecz innowacji, zrównoważonego rozwoju i globalnej doskonałości w transporcie morskim. Statki będą dostarczane w latach 2029–2031, zgodnie ze strategią francuskiego przewoźnika, dotyczącą odnowy floty w myśl dekarbonizacji transportu morskiego.
Inwestycje mają się zwrócić, generując dwu- a nawet trzykrotnie większe zyski z samego tylko sektora transportu morskiego. Z tej sumy władze planują zainwestować ok. 700 mln dolarów w istniejące stocznie, zapewniając ich modernizację i zwiększenie możliwości twórczych. W odpowiedzi na te i inne przedsięwzięcia CMA CGM przerejestrował w 2025 roku cztery statki pod indyjski rejestr. Pierwszym w kwietniu był kontenerowiec CMA CGM VITORIA (IMO: 9434905). Plan zakłada zwiększanie ich liczby, a także wzrostu zatrudnienia indyjskich marynarzy. Do końca tego roku miało to być 1000 i 500 kolejnych w 2026 roku.
CMA CGM założył również w Indiach, w Ćennaju w stanie Tamil Nadu, siedzibę swojej organizacji Global Business Services (GBS), pełniąc rolę strategicznego centrum wspierającego szeroki wachlarz funkcji w zakresie spedycji, logistyki, finansów, prawa, obsługi klienta i transformacji. Z oddaną kadrą liczącą ponad 9000 pracowników, GBS obsługuje 160 agencji na całym świecie, nadzorując 261 procesów i 158 działów, realizując ponad 60% głównych procesów transakcyjnych firmy.
Indie stanowią strategiczny rynek dla CMA CGM, zajmując kluczową pozycję w globalnej sieci agencyjnej. Z 34-letnią obecnością w tym kraju i zatrudnieniem około 17 000 pracowników, firma dąży do stanowienia kluczowej roli w łączeniu Indii z rynkami globalnymi poprzez 19 cotygodniowych połączeń morskich. Poza podstawową działalnością żeglugową CMA CGM aktywnie inwestuje w indyjską infrastrukturę portową, posiadając znaczące udziały strategiczne w terminalach Nhava Sheva (NSFT), w pobliżu Mumbaju oraz w Mundra Port.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów