W Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni w Budynku Wielofunkcyjnym zainaugurowano w czwartek XIV edycję Konferencji Naukowej Logistyka Morska „LogMare 2025” – prestiżowego wydarzenia łączącego środowisko naukowe, przedstawicieli biznesu i instytucji publicznych.
Wydarzenie potrwa do 18 października i tradycyjnie już stanowi platformę wymiany doświadczeń oraz dyskusji o przyszłości logistyki morskiej i bezpieczeństwa.
Organizatorami konferencji są: Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie oraz Stowarzyszenie Ruch Wspólnot Obronnych z siedzibą w Warszawie.
Uroczystego otwarcia dokonał prof. dr hab. Wojciech Sokołowski, prof. AMW, przewodniczący Komitetu Naukowego konferencji. Profesor Sokołowski zwrócił uwagę na interdyscyplinarny charakter spotkania, łączący naukowców, praktyków i przedstawicieli biznesu.
- Heterogeniczność naszego zespołu konferencyjnego doskonale widać w tematach wystąpień. Część będzie dotyczyć bezpieczeństwa w łańcuchach dostaw, infrastruktury portowej, nowoczesnych technologii i zabezpieczenia logistycznego. Każdy znajdzie tu coś dla siebie - powiedział podczas otwarcia.
Obrady poprowadzili dr hab. Jarosław Teska, prof. AMW oraz dr hab. Jarosław Michalak, prof. AMW. Pierwszy panel poświęcono strategicznym aspektom logistyki morskiej, odporności łańcuchów dostaw oraz współpracy cywilno-wojskowej.
Wśród prelegentów znaleźli się m.in.:
W swoim wystąpieniu Alan Aleksandrowicz podkreślił, że rozwój portu to dziś zadanie o podwójnym znaczeniu – ekonomicznym i strategicznym.
– Musimy zapewnić strumień przychodów dla budżetu państwa, ale jednocześnie być gotowi do realizacji każdego zadania z zakresu mobilności wojskowej – mówił.
Wiceprezes przedstawił skalę działania Portu Gdańsk – ponad 14 tys. hektarów akwenów i 2,5 tys. hektarów powierzchni lądowej, z podziałem na część wewnętrzną i zewnętrzną. Aż 80% operacji przeładunkowych odbywa się dziś w porcie zewnętrznym, który przejął główny ciężar logistyczny po 2022 roku.
– W momencie wybuchu wojny musieliśmy znaleźć ogromne przestrzenie na składy węgla, co chwilowo zaburzyło nasze plany rozwojowe. Dziś wracamy do równowagi, uwalniając tereny dla innych funkcji gospodarczych – tłumaczył Aleksandrowicz.
Port Gdańsk znajduje się obecnie w pierwszej dziesiątce największych portów Unii Europejskiej, plasując się na dziewiątym miejscu z wynikiem ok. 77–78 mln ton przeładunków rocznie.
– To poziom, który pozwala nam konkurować z największymi ośrodkami Europy, a jednocześnie utrzymywać pozycję lidera wśród portów kontenerowych na Bałtyku – dodał prelegent.
Aleksandrowicz zwrócił uwagę, że infrastruktura portowa jest stale modernizowana z myślą o tzw. „dual-use”, czyli podwójnym przeznaczeniu cywilno-wojskowym. Port prowadzi własny program inwestycyjny, obejmujący pogłębianie torów wodnych, przebudowę nabrzeży oraz dostosowanie terminali do obsługi transportów wojskowych.
– Walczymy o zmianę unijnych parametrów dla infrastruktury military mobile. Obecnie realizujemy te inwestycje bez wsparcia unijnego, bo nasze nabrzeża mają głębokość 10,5–11 m, podczas gdy minimalny wymóg to 14 m. W praktyce żaden okręt wojskowy takich parametrów nie potrzebuje, ale przepisy są sztywne – wyjaśnił.
Wiceprezes odniósł się również do nowych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej.
– Widzimy coraz częstsze próby naruszeń przestrzeni powietrznej dronami nad strategicznymi obiektami portowymi. Przepisy nie nadążają za technologią – musimy wnioskować o strefy zakazu lotów i inwestować w systemy kontroli, by zapewnić ciągłość działania portu – podkreślił.
Na zakończenie wystąpienia zaznaczył, że Port Gdańsk przygotowuje się już do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, w której przewidziano znaczące środki na rozwój infrastruktury wojskowej i podwójnego przeznaczenia.
Pierwszy dzień LogMare 2025 potwierdził, że przyszłość logistyki morskiej opiera się na współpracy między sektorem publicznym, nauką i biznesem. Dyskusje dotyczyły bezpieczeństwa łańcuchów dostaw, innowacji w zarządzaniu ryzykiem oraz rosnącego znaczenia polskich portów w systemie mobilności wojskowej NATO i UE.
Wieczorem pierwszego dnia konferencji uczestnicy przeniosą się na pokład promu Stena Line w rejs do Karlskrony, gdzie odbędzie się kontynuacja obrad w ramach drugiej części LogMare 2025 oraz premierowa edycja LogMare Junior – wydarzenia dedykowanego młodym naukowcom i studentom zainteresowanym logistyką morską.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął