Grande Brasile, należący do grupy Grimaldi statek typu Con-Ro (Container-RoRo), który spłonął w lutym podczas rejsu, został odholowany z Antwerpii do Turcji w celu rozbiórki. Zanim wyruszył w ostatnią podróż dał się we znaki okolicznym mieszkańcom.
Grande Brasile miał pecha. Zbudowany w 2000 roku statek Con-Ro, stanowiący połączenie kontenerowca i jednostki RoRo, 18 lutego wyruszył w kolejną podróż z Antwerpii do Francji. Krótko po opuszczeniu belgijskiego portu na pokładzie statku wybuchł ogień. Załodze udało się go opanować dzięki pokładowym systemom i zanim do jednostki dopłynęły statki reagowania z Wielkiej Brytanii wydawało się, że zagrożenie minęło. Nikomu nic się nie stało, ogień jednak pozostawił ślad – statek miał przechył i na wszelki wypadek statki ratownicze pozostały w okolicy. Przydały się – tego samego dnia na pokładzie wybuchł kolejny pożar. Tym razem załoga nie była w stanie poradzić sobie z ogniem. Marynarze musieli opuścić Grande Brasile, a statek płonął na morzu przez kilka dni. Finalnie 24 lutego został odholowany do Antwerpii.
W belgijskim porcie Grande Brasile był przygotowywany do rozbiórki. Grupa Grimaldi podpisała umowę na jego sprzedaż stoczni rozbiórkowej z tureckiej Aliagi. 19 kwietnia został wzięty na hol przez holownik Eraclea i opuścił Antwerpię, kierując się do swojego ostatniego portu. Do Turcji ma dotrzeć w połowie maja.
— Bart 🌊⚓️ (@BartGonnissen) April 19, 2025
Jednakże swojej ostatniej nocy w Antwerpii Grande Brasile postanowił najwyraźniej pożegnać się z okolicznymi mieszkańcami.
Począwszy
od godziny 2 w nocy policja w Beveren niedaleko Antwerpii zaczęła
otrzymywać skargi na ciągły głośny sygnał dźwiękowy przypominający
alarm. Dźwięk niósł się daleko od źródła, którym okazał się... Grande
Brasile. Okazało się, że w trakcie ostatnich prac przygotowawczych do
odholowania jednostki na statku przypadkiem uruchomiona została syrena –
okazała się ona być ostatnim działającym systemem na pokładzie. Problem
jednak polegał na tym, że nie dało się jej wyłączyć – Grande Brasile
wył zatem syreną pokładową od 2 do 7:30.
Felerny tyfon okrętowy okazał się jednak na tyle przeszkadzać mieszkańcom, że lokalne władze uruchomiły specjalne dochodzenie, mające na celu jak doszło do wypadku i wyciągnięcie wniosków, by podobne nie zdarzały się w przyszłości.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów