W sobotę w pełni wyposażona jednostka zbudowana w stoczni Safe w Gdańsku odbyła próby morskie. W maju po wykonaniu dodatkowych prac zostanie przekazana klientowi. Jednostka o numerze budowy NB001 to statek rybacki zbudowany dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS.
Jak informuje Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe: "To statek rybacki zbudowany dla armatora norweskiego aż zza koła podbiegunowego, czyli daleko na północy. Jest to statek o ładnej sylwetce, nowoczesny, naprawdę bardzo bogato wyposażony, bo zarówno w urządzenia połowowe, jak i przetwórcze. To taka najwyższa półka w tej grupie statków".
Umowa na budowę jednostki została podpisana 16 grudnia 2018 roku. Za projekt odpowiada biuro projektowe Naval Consult AS.
Nowoczesna jednostka o długości 28 m i szerokości 10 m otrzyma imię MS Slettenberg. Statek będzie operował m.in. na północy Norwegii, na Morzu Barentsa oraz w okolicach Svalbardu. Do połowów został przystosowany m.in. za pomocą włoków dennych.
MS Slettenberg to kolejna w pełni wyposażona jednostka na własne konto stoczni Safe.
– Firma Safe na własne konto wykonała wcześniej serię statków kompletnie wyposażonych do obsługi farm łososiowych dla odbiorców norweskich, natomiast wykonywaliśmy też statki kompletnie wyposażone dla innych odbiorców, ale w kooperacji ze stocznią kontraktującą i biurami projektowymi z zagranicy. I takimi chyba najbardziej spektakularnymi naszymi dokonaniami były specjalistyczne holowniki o napędzie hybrydowym, swego czasu uznane za najnowocześniejsze na świecie. Projektantem było kanadyjskie biuro, a stocznią kontraktującą stocznia Damen z Holandii, ale statek był budowany „pod klucz”, łącznie z próbami morskimi i stąd wypłynął już do obsługi, do armatora. Natomiast podobny holownik, ale bez napędu hybrydowego, został wybudowany tu również „pod klucz” i obsługuje najnowszy lotniskowiec angielski Queen Elizabeth, gdzie jest holownikiem czołowym do obsługi tego lotniskowca w portach – mówił Siemaszko.
Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.
MS Slettenberg w liczbach
długość całkowita: 27,97 m
szerokość konstrukcyjna: 10,00 m
wysokość boczna - 4,141 m
armator: Granli Fiskeri AS
stocznia: Safe Co. Ltd
zamówienie - 16.12.2018
planowany termin przekazania do eksploatacji - sierpień/wrzesień 2020
tonaż pojemnościowy brutto - 451
pojemność ładowni: 280 m3
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów