W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa HOLDING, odbyło się wodowanie jednostki „Tarpan”. To drugi lodołamacz który powstał w Gdańsku dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Dwa tygodnie po pomyślnym wodowaniu "Ocelota", bliźniacza jednostka "Tarpan", została „postawiona na wodzie” przy użyciu dźwigu pływającego REMLIFT.
Nadzór nad budową jednostek prowadzili Inspektorzy Agencji Gdańsk Polskiego Rejestru Statków S.A. Polski klasyfikator uczestniczył w projekcie od samego początku i będzie nadzorował jednostki także w okresie ich eksploatacji.
„Tarpan” to lodołamacz liniowy, służący do wspierania kruszących pokrywę lodową lodołamaczy czołowych. Jego stosunkowo niewielkie zanurzenie pozwoli RZGW w Szczecinie na wykonywanie prac na Odrze czy Jeziorze Dąbie – gdzie występują niskie stany wód. „Tarpan” wejdzie do służby, zastępując wysłużony ponad 50. letni lodołamacz i razem z "Ocelotem" znacząco obniżą wiek floty, którą dysponuje RZGW w Szczecinie.
Koszt budowy „Tarpana” i „Ocelota” wyniósł 30 milionów złotych. Większość tej kwoty stanowiło dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.
LODOŁAMACZE W LICZBACH:
Długość całkowita 28,80 m
Długość między pionami 26,11 m
Belka całkowita 7,50 m
Zanurzenie balastowe 1,70 m
Prędkość 13 km / h
Załoga 4 osoby
Nośność 122,07 t
WYPOSAŻENIE POKŁADU:
Sterówka i maszt podnoszone hydraulicznie
Tratwa ratunkowa pneumatyczna na 12 osób
Łódź pomocnicza dla 5 osób
Żurawik do łodzi pomocniczej;
Sterowany elektrycznie mechanizm pantografowy do anteny radaru
Drzwi zewnętrzne przesuwne elektrycznie
Winda kotwiczno-cumownicza
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów