"Ocelot" to pierwszy z dwóch lodołamaczy, który na zamówienie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, wybudowała Remontowa Shipbulding S.A. Około południa obyło się wodowanie jednostki w Gdańsku.
Wodowanie „ Ocelota” w stoczni należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa HOLDING zostało wykonane przy użyciu dźwigu pływającego REMLIFT. Co ciekawe końcowe prace przy wyposażeniu jednostki, ze względu na specyfikę projektu, odbywały się na lądzie.
Inspektorzy Agencji Gdańsk Polskiego Rejestru Statków S.A. prowadzili nadzór nad budową "Ocelota" i bliźniaczego "Tarpana". Od samego początku polski klasyfikator aktywnie uczestniczy w projekcie, weryfikując zgodność budowy z Przepisami klasyfikacji i budowy statków śródlądowych. PRS będzie też sprawował nadzór nad jednostkami w okresie ich eksploatacji.
„Ocelot” i „Tarpan” to lodołamacze liniowe, czyli jednostki służące do wspierania kruszących pokrywę lodową lodołamaczy czołowych. Jednostki te wykorzystywane są również do uwalniania filarów mostowych od lodu oraz kruszenia pokrywy lodowej w portach śródlądowych i innych zadań pomocniczych.
Nowe jednostki znacząco odmłodzą flotę szczecińskich lodołamaczy, zastąpią bowiem już 60-letnie statki. Służbę we flotylli rozpoczną na przełomie 2021 i 2022 roku.
„Ocelot” i „Tarpan” będą jednymi z najnowocześniejszych jednostek zajmujących się łamaniem lodu w Europie. Stosunkowo niewielkie zanurzenie statków pozwoli na wykonywanie prac na Odrze czy Jeziorze Dąbie – gdzie występują niskie stany wód.
Koszt budowy lodołamaczy to ponad 30 milionów złotych. Większość tej kwoty stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.
PODSTAWOWE PARAMETRY:
DŁUGOŚĆ CAŁKOWITA 28,80 m
SZEROKOŚĆ CAŁKOWITA 7,50 m
WYSOKOŚĆ BOCZNA. 2,40 m
ZANURZENIE MAKSYMALNE 1,70 m
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów