Norweska firma Maritime Robotics otrzymała od władz krajowych pozwolenie na utworzenie stałego serwisu towarowego, na którym operować będą jednostki bezzałogowe.
Zgoda wydana przez Norweską Administrację Wybrzeża oraz Norweską Dyrekcję Morską umożliwia Maritime Robotics uruchomienie stałej linii, na której pływać będą łodzie bezzałogwe (unmanned supply vessel, USV). Jednostki te mają być przyjazne dla środowiska i zrównoważone energetycznie, dzięki czemu będą mogły pływać w fiordzie Trondsheimfjord. Drony będą transportować towary z siedziby głównej Maritime Robotics w Trondheim a zakładami produkcyjnymi w Vanvikan, po drugiej stronie fiordu. Odległość między tymi punktami wynosi 8,6 mili morskiej. Pierwszy USV o nazwie Mariner został już zaprogramowany i wdrożony na zatwierdzonej trasie.
Eirik Hovstein, dyrektor operacyjny Maritime Robotics, zauważył, że bezprecedensowa decyzja położy podwaliny dla tworzenia regulacji i praw, które umożliwią szersze wykorzystywanie dronów wodnych i bezzałogowców w żegludze towarowej.
Mariner, USV autorstwa Maritime Robotics, który jako pierwszy został wdrożony na trasie, to wielozadaniowy pojazd bezzałogowy przeznaczony do zadań morskich i przybrzeżnych. Jednostka jest niewielka i mieści się w standardowym 20-stopowym kontenerze. Została zbudowan az polietylenu. Mariner ma sporą jak na swoje wymiary przestrzeń ładunkową i w zależności od potrzeb może być wyposażony w różnego rodzaju czujniki powierzchniowe i podpowierzchniowe, jak radary, instrumenty oceanograficzne, hydroakustyczne systemy pozycjonowania, echosondy (jedno- i wielowiązkowe) i systemy sonarowe. Dostępny jest w dwóch opcjach napędu – z silnikiem Diesla lub hybrydowym, dieslowo-elektrycznym. Pojazd jest niemal bezobsługowy – według zapewnień producenta, operator monitoruje jednostkę i ładunek ze stacji kontroli.
W ofercie Maritime Robotics znajdują się jeszcze inne jednostki pływające – niewielki, bo 2-metrowy i ważący 55 kg dron nawodny Otter oraz większy, 9-metrowy Mariner X, który może pomieścić standardowy morski kontener. Katalog produktów uzupełniają niewielki bezzałogowy dron latający przeznaczony do prac badawczych Falk oraz morski balon na uwięzi OceanEye.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów