Unijny wykaz stoczni, w których można legalnie złomować statki, zmniejszył się o dwie nazwy. UE wykreśliło ze spisu dwa zakłady z Turcji, ponieważ nie spełniały wymogów.
Stocznia złomowa Işıksan została skreślona przez Komisję Europejską między innymi przez to, że nie była w stanie potwierdzić, że proces złomowania statków bander krajów unijnych był zgodny z obowiązującymi przepisami dotyczącymi recyklingu. Według informacji uzyskanych przez UE, statki te zostały przeniesione do innych stoczni w okolicy, które nie są ujęte w wykazie, by ominąć unijne przepisy.
Z kolei stocznia rozbiórkowa Simsekler została wykreślona z listy ze względów bezpieczeństwa – zakład nie spełnia odpowiednich wymogów, co doprowadziło do wypadków śmiertelnych w 2021 i 2022 roku.
Na europejskiej liście zakładów dopuszczonych do rozbiórki statków zarejestrowanych pod unijnymi banderami znajduje się łącznie 45 zakładów, z czego 38 z nich znajduje się w Europie (w krajach UE, Norwegii i Wielkiej Brytanii), 6 w Turcji i jedna w USA. Na listę dopisano Ship and Industrial Service Ltd. Z Bułgarii, przedłużono także termin wygaśnięcia wpisu dwóch innych zakładów – UAB Armar i Démonaval Recycling.
Choć – jak zaznacza Komisja Europejska – wskazane na liście 45 zakładów dysponuje mocami przerobowymi znacznie przekraczającymi popyt, to większość armatorów unijnych złomuje swoje jednostki w zakładach spoza listy. Jest to możliwe przez fakt, że statki te zarejestrowane są pod innymi banderami. W związku z tym poddawane są one rozbiórce głównie w Azji Południowej, m.in. w Bangladeszu, w warunkach szkodliwych dla środowiska i zagrażających życiu i zdrowiu pracowników. Innym sposobem na pominięcie unijnych przepisów i skorzystanie z usług o wiele tańszych stoczni złomowych jest sprzedaż leciwej jednostki jednemu z armatorów specjalizujących się w skupowaniu statków do rozbiórki.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding oczekuje na komercjalizację swojego statku do bunkrowania amoniaku
Silniki elektryczne są łatwiejsze konstrukcyjnie i bardziej niezawodne. To nasza przyszłość
Deltamarin uczestniczy w projekcie konwersji żaglowej dla jednostek firmy Socatra
Firmy stoczniowe ruszają na łowy pracowników
Amer Shipping zamawia dwa statki do przewozu ładunków suchych od Concordia Damen
Damen zbuduje stery dla niemieckich fregat