Po raz kolejny przesunięto termin składania ofert na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. O umowę mają rywalizować między sobą cztery podmioty. Swoje oferty mogą składać do 14 czerwca tego roku.
To już kolejny raz, jak doszło do przesunięcia wyboru oferenta, który będzie odpowiadał za kluczowe przedsięwzięcie w Porcie Gdynia. Wcześniej miało nastąpić to w październiku ubiegłego roku, ale przypomnijmy, że w wtedy ówczesny wiceminister w resorcie funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała zapowiadał, że na przełomie 2023/2024 powinno udać się wyłonić partnera do budowy portu zewnętrznego w Gdyni, zaś 2024 rok miał oznaczać w perspektywie zawarcie umów oraz rozpoczęcie wyczekiwanych prac. Wskazanie wykonawcy zostało wyznaczone wtedy na... luty. Teraz trzeba czekać kolejne, cztery miesiące, czy w myśl "do trzech razy sztuka" uda się doprowadzić do podpisania umowy z wybranym podmiotem. Jeszcze w tym roku były to zaproszone dwa konsorcja, Gdynia Terminal Holding SAS (należąca do grupy CMA CGM) wraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, Hutchison Ports Poland S.a r.l. z Port of Felixstowe Limited, a także startujące samodzielnie dwie firmy, International Container Terminal Services Inc. i Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Rozbudowa gdyńskiego portu ma zapewnić mu większą konkurencyjność oraz zdolność przeładunkową. Pozwolić także przyjmować i obsługiwać największe statki kontenerowe. Planowane przedsięwzięcie zakłada w tym celu budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej. Według koncepcji planistycznych Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem obecnych już Nabrzeża Szwedzkiego i Sląskiego. Jest on uwzględniony w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2020 roku, z perspektywą na 2030 jako strategiczny projekt rządowy, a także na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia.
Wedle założeń umowa z oferentem zostanie zawarta na 36 lat, w których zakłada się 5 lat na projekt i budowę całej infrastruktury, a przez kolejne 31 lat finansowanie, utrzymanie i eksploatację. Wszystko to w ramach założonego "Partnerstwa
Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego". Wstępne koncepcja zakładała, że pierwsze statki kontenerowe powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 roku.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth