Celem realizowanego w gdyńskim porcie projektu pn. “System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych” było zbadanie możliwości i efektywności wykorzystywania nawodnych platform bezzałogowych w codziennej pracy portów morskich.
Niedawno ukończony projekt realizowany był w latach 2021 – 2024
przez polsko-norweskie konsorcjum, do którego należą: Zarząd Morskiego
Portu Gdynia S.A. ( lider projektu), Politechnika Gdańska, Uniwersytet
Morski w Gdyni, Norwegian Institute of Water Research oraz Firma Miros
AS. W jego ramach zespół ekspertów, w dużej mierze złożony z kobiet –
naukowców, przeprowadził przy wykorzystaniu platformy bezzałogowej,
szereg badań batymetrycznych i sonarowych. W sposób automatyczny pobrano
również próbki dna i osadów. Wyniki przeprowadzonych testów stanowiły
podstawę do rekomendacji standardów technicznych i weryfikację
możliwości uzyskania akredytacji takich badań przez jednostki
administracji państwowej.
Dofinansowanie w wysokości blisko 5,5
mln złotych, w tym 85% środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz
15% z budżetu państwa polskiego, stanowiło znaczące wsparcie dla tego
projektu, służącego rozwojowi branży morskiej oraz technologii
bezzałogowych w Polsce. Jednym z kluczowych osiągnięć projektu było
dokonanie pierwszej w Polsce rejestracji jednostki bezzałogowej i
nadanie jej świadectwa zdolności żeglugowej, co stanowi przełom w
sektorze jednostek bezzałogowych.
W celu podsumowania i szerokiego udostępnienia wyników naszych badań, wydano także monografię, która szczegółowo opisuje przebieg projektu oraz jego kluczowe wnioski. Z okazji zakończenia projektu, Port Gdynia oferuje stu pierwszym osobom bezpłatny egzemplarz książki z podpisami wybranych autorów. Aby otrzymać egzemplarz, należy skontaktować się z koordynatorem projektu, Anną Salomon, pod adresem email: mpss@port.gdynia.pl.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., podkreślając niewątpliwe osiągnięcia projektu, kieruje swoje podziękowania za współpracę do wszystkich partnerów w tym przedsięwzięciu. Wyraża przy tym nadzieję, że wspólne wysiłki przyczynią się do dalszego rozwoju innowacyjnych technologii służących ochronie środowiska morskiego i efektywności pracy portów morskich w Polsce i na świecie.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI