Celem realizowanego w gdyńskim porcie projektu pn. “System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych” było zbadanie możliwości i efektywności wykorzystywania nawodnych platform bezzałogowych w codziennej pracy portów morskich.
Niedawno ukończony projekt realizowany był w latach 2021 – 2024
przez polsko-norweskie konsorcjum, do którego należą: Zarząd Morskiego
Portu Gdynia S.A. ( lider projektu), Politechnika Gdańska, Uniwersytet
Morski w Gdyni, Norwegian Institute of Water Research oraz Firma Miros
AS. W jego ramach zespół ekspertów, w dużej mierze złożony z kobiet –
naukowców, przeprowadził przy wykorzystaniu platformy bezzałogowej,
szereg badań batymetrycznych i sonarowych. W sposób automatyczny pobrano
również próbki dna i osadów. Wyniki przeprowadzonych testów stanowiły
podstawę do rekomendacji standardów technicznych i weryfikację
możliwości uzyskania akredytacji takich badań przez jednostki
administracji państwowej.

Dofinansowanie w wysokości blisko 5,5
mln złotych, w tym 85% środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz
15% z budżetu państwa polskiego, stanowiło znaczące wsparcie dla tego
projektu, służącego rozwojowi branży morskiej oraz technologii
bezzałogowych w Polsce. Jednym z kluczowych osiągnięć projektu było
dokonanie pierwszej w Polsce rejestracji jednostki bezzałogowej i
nadanie jej świadectwa zdolności żeglugowej, co stanowi przełom w
sektorze jednostek bezzałogowych.
W celu podsumowania i szerokiego udostępnienia wyników naszych badań, wydano także monografię, która szczegółowo opisuje przebieg projektu oraz jego kluczowe wnioski. Z okazji zakończenia projektu, Port Gdynia oferuje stu pierwszym osobom bezpłatny egzemplarz książki z podpisami wybranych autorów. Aby otrzymać egzemplarz, należy skontaktować się z koordynatorem projektu, Anną Salomon, pod adresem email: mpss@port.gdynia.pl.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., podkreślając niewątpliwe osiągnięcia projektu, kieruje swoje podziękowania za współpracę do wszystkich partnerów w tym przedsięwzięciu. Wyraża przy tym nadzieję, że wspólne wysiłki przyczynią się do dalszego rozwoju innowacyjnych technologii służących ochronie środowiska morskiego i efektywności pracy portów morskich w Polsce i na świecie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland