• <
nauta_2024

Tajemniczy pakunek pojawił się w brytyjskim mieście. To element konstrukcyjny atomowego okrętu podwodnego

12.03.2025 14:53 Źródło: BAE Systems
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Tajemniczy pakunek pojawił się w brytyjskim mieście. To element konstrukcyjny atomowego okrętu podwodnego
Fot. BAE Systems

W znajdującym się w Anglii nadmorskim Barrow-in-Furness można było zobaczyć, ogromny, szeroki na całą ulicę pakunek, skrywany pod białym materiałem. W ten sposób tak „ukryty” przybył do stoczni należącej do BAE Systems stalowy blok, który stanie się elementem konstrukcyjnym nowego okrętu podwodnego z napędem jądrowym, przyszłego HMS Dreadnought.

Przedsięwzięcie związane z transportem konstrukcji nie było łatwe z racji na jej rozmiar i wagę. Jak jednak podaje stocznia, ładunek bezpiecznie dotarł do miejsca przeznaczenia. W hali kadłubowej zostanie wykorzystany do budowy wspomnianej jednostki. Stamtąd w niedalekiej przyszłości okręt zostanie wyprowadzony na wodowanie. Prace odbywają się w hali kadłubowej mającej 260 metrów długości, 58 metrów szerokości i 51 metrów wysokości, gdzie aktualnie trwa również budowa mniejszych okrętów atomowych z napędem jądrowym typu Astute, Agamemnon (zwodowany w październiku 2024 roku) i Agincourt.

Nie był to pierwszy raz, gdy element konstrukcji okrętowej można było zobaczyć poza stocznią w Barrow-in-Furness. W październiku 2023 roku z zakładu produkcyjnego BAE Systems do hali dokowej Devonshire przez miasto przejechał transport zapakowanej sekcji przyszłego okrętu podwodnego. Mimo nadzoru służb i panującej wtedy deszczowej pogody nie zabrakowało zainteresowanych chętnych zobaczyć transport "największego worka na śmieci", jak żartobliwie określali go gapie, a także sami marynarze.

Czytaj więcej: Wielki, czarny worek skrywa pierwszą sekcję atomowego okrętu podwodnego nowej generacji dla Royal Navy

Element konstrukcji stanowi część przyszłego HMS Dreadnought, który znajduje się w budowie od 2016 roku, a jego pierwsze, gotowe elementy powstały w grudniu 2022 roku. Nowy "drednot" nazwą nawiązuje do szeregu zasłużonych jednostek w Royal Navy. Do służby ma wejść na początku lat 30-tych XXI wieku, zapewniając sprawne przejście marynarskich załóg z znajdujących się wciąż w eksploatacji jednostkach typu Vanguard. Kluczem jest tutaj utrzymanie ciągłości nie tylko szkolenia załóg, ale też prowadzenia najdłuższej w dziejach Wielkiej Brytanii operacji morskiej, pk "Relentless", trwającej od blisko 40 lat strategicznej misji odstraszania nuklearnego kraju.

Fot. BAE Systems


Budowa okrętów podwodnych z napędem jądrowym odbywa się w ramach programu "Successor". To obecnie największy projekt obronny realizowany w Wielkiej Brytanii. Obejmuje nowe poziomy innowacji, technologii i kooperacji przemysłowej. Ma także istotne znaczenie dla gospodarki, angażując wiele podmiotów z branży zbrojeniowej, morskiej i nie tylko. Dzięki temu w nich oraz w ramach łańcucha dostaw jest możliwe utrzymanie tysięcy miejsc pracy, wpływając też na bezpieczeństwo państwa.

Planowany okręt będzie miał 153 metry długości i wyporność podwodną ponad 17 tys. ton. Rozmiar ma odpowiadać jego roli, czyli odstraszania atomowego i zdolności do użycia międzykontynentalnych pocisków balistycznych UGM-133 Trident II D5 (w liczbie od 8 do 12). Załoga ma liczyć 130 osób, przy czym projekt zakładał stworzenie kwater osobno dla mężczyzn i kobiet. Uzbrojenie jednostki mają stanowić także cztery wyrzutnie torped 533 mm dla ciężkich torped Spearfish.

Kolejne planowane jednostki tej serii to Valiant, Warspite i King George VI. Budowa dwóch pierwszych rozpoczęła się w 2019 i 2023 roku. Zastąpią wprowadzone do służby w latach 1993-1998 okręty typu Vanguard. Przyszły HMS Dreadnought ma wejść do służby po 2030 roku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.