• <
Nauta_top_1100x200

Stocznia Gryfia. Czwarty lodołamacz Manat dołączył do floty gdańskich Wód Polskich

25.09.2021 21:17 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Stocznia Gryfia. Czwarty lodołamacz Manat dołączył do floty gdańskich Wód Polskich
Stocznia Gryfia. Czwarty lodołamacz Manat dołączył do floty gdańskich Wód Polskich - GospodarkaMorska.pl
Fot. Gryfia

Symboliczne pożegnanie ostatniego z czterech lodołamaczy odbyło się w piątek (24 września) przy Nabrzeżu Kaszubskim w Szczecinie. Jednostkę zbudowała stocznia Gryfia dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. 

W Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia dla ochrony Dolnej Wisły wybudowano cztery nowe lodołamacze. W piątek wypływa do portu macierzystego ostatni o nazwie "Manat". Koszt jednej jednostki to około 18 mln zł.

– To ostatni z lodołamaczy, nieduży statek, ale niezwykle ważny w kontekście tego, jakie zadania będzie wykonywał i jakie zadania wykonują jednostki tej serii. Zostały wyprodukowane tutaj w stoczni remontowej +Gryfia+ – mówił cytowany przez PAP wiceminister Gróbarczyk w Szczecinie podczas konferencji prasowej na Nabrzeżu Kaszubskim.

Zaznaczył, że "po latach pustki, po latach hamowania rozwoju stoczni", ta poradziła sobie bardzo dobrze ze zleconym zadaniem i doprowadziła je do końca, choć były problemy finansowe, organizacyjne, prawne.

Gróbarczyk podkreślił, że zakończenie budowy tego ostatniego z czterech lodołamaczy ma symboliczny wymiar, gdyż kilka lat temu, gdy oddawany był do użytku pierwszy lodołamacz "Puma", "panowie z PO - Nitras i Marchewka - zrobili jatkę, pokazując lodołamacze klejone, wyśmiewając te jednostki".

W ocenie wiceministra Gróbarczyka to, co wówczas zrobiono, było "najgorsze dla tego przemysłu".

– Nie przepiłujecie Gryfii, nie przepiłujecie Szczecina. (...) Dbanie o ten przemysł jest dla nas rzeczą zasadniczą. Przemysł stoczniowy w Szczecinie musi się rozwijać – podkreślił.

Lodołamacze Puma, Narwal i Nerpa to trzy wyprodukowane w MSR Gryfia przekazane wcześniej do pracy na Dolnej Wiśle. Manat dołącza w piątek do floty gdańskich Wód Polskich.

Lodołamacze ze stoczni Gryfia. Jakie wyposażenie?

Zamontowane w lodołamaczach wyposażenie umożliwia dostosowanie ich do dodatkowych zadań. Przewidziano zainstalowanie w nich urządzeń do sondowania dna koryta rzecznego. Statki te mogą pełnić funkcje holowników, jak również jednostek ratowniczych. Mogą zwalczać rozlewy ropopochodne poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą.

Łącznie w polskich stoczniach Wody Polskie zamówiły osiem najnowocześniejszych jednostek lodołamaczy dla ochrony przed powodziami zatorowymi - dla Gdańska, Szczecina i Włocławka. Tej zimy na Odrze i Wiśle z lodem zmagały się 23 jednostki.

Dodajmy, że projekt pod nazwą „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” realizowany był w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Obejmował zaprojektowanie, wybudowanie i przekazanie do służby czterech lodołamaczy przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle pod nazwą: Puma, lodołamacz czołowy prototypowy, Narwal lodołamacz liniowy prototypowy, Nerpa i Manat lodołamacze liniowe seryjne.

Projekt "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" dofinansowany został w wysokości 85 proc. z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Jego budżet to ponad 78 mln zł.

Jednostki zostały wybudowane przed kontraktową datą zakończenia projektu przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38725,00 $ tona -0,80% 27 paź
 Cynk 3385,00 $ tona -2,03% 27 paź
 Aluminium 2703,00 $ tona -4,49% 27 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.