Po udanej instalacji żagla rotorowego Norsepower na promie hybrydowym M/V Copenhagen w 2020 roku, duński operator promowy Scandlines przygotował siostrzany prom M/V Berlin do takiej samej operacji.
Hybrydowy prom M/V Berlin również kursuje na trasie Rostock-Gedser, ale w przeciwieństwie do M/V Copenhagen jest pod banderą Niemiec.
Kiedy Scandlines zdecydowało się zainstalować technologię Norsepower na promie hybrydowym M/V Copenhagen w 2019 roku, decyzja została oparta na danych technicznych dostawcy, doświadczeniach kilku innych firm żeglugowych oraz własnych badaniach i obliczeniach.
Żagiel wirnikowy Norsepower został następnie zainstalowany w maju 2020 roku. Scandlines miało ponad rok na zebranie danych na temat tego, jak ta technologia działa na M/V Kopenhaga i jaki ma wpływ na trasę między Rostockiem a Gedserem.
– Spodziewaliśmy się, że żagiel wirnikowy M/V Copenhagen zapewni 4-5% redukcję CO2. To oczekiwanie zostało spełnione, więc teraz zrobiliśmy kolejny krok i przygotowaliśmy siostrzany prom M/V Berlin do instalacji – skomentował Michael Guldmann Petersen, prezes Scandlines.
M/V Berlin obsługuje trasę między Rostockiem a Gedser. Mówi się, że trasa jest idealnie zlokalizowana, aby spełnić warunek, który daje największe korzyści napędowi Norsepower.
Prace w polskiej stoczni
– Cieszymy się, że Scandlines rozszerza wykorzystanie naszej technologii po osiągnięciu celów redukcji emisji CO2 na swoim pierwszym statku, M/V Copenhagen – powiedział Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.
– Nasza technologia ma zastosowanie techniczne do około 30 000 statków w obecnej globalnej flocie statków i mamy nadzieję, że jest to kolejny sygnał dla właścicieli i operatorów statków, że rośnie zaufanie do technologii napędu wiatrowego.
Przygotowanie żagla rotorowego obejmuje zbudowanie na promie stalowego fundamentu, na którym zostanie zamocowany system.
Pierwsze prace miały miejsce, gdy pod koniec maja M/V Berlin znajdował się planowanym postoju w polskiej stoczni Remontowa w Polsce. Instalacja samego systemu zaplanowana jest na 2022 rok.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów